(On)veilig in Krugerpark :) - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jacob Dijk - WaarBenJij.nu (On)veilig in Krugerpark :) - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jacob Dijk - WaarBenJij.nu

(On)veilig in Krugerpark :)

Door: Jacob

Blijf op de hoogte en volg Jacob

20 Juli 2007 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hey allemaal,

Het is weer meer dan een week geleden dat ik een bericht gepost heb, maar ik zit weer op de normale toer met een bericht aan het eind van de week. De reden dat ik vorige week gemist heb was omdat ik toen terugkwam van Krugerpark. Ik moet zeggen dat het me best meevalt dat ik tot nu toe zegge en schrijve 1 week heb gemist met het posten van een bericht...
Ehm... waar ga ik beginnen; de titel bedenken koste me al veel tijd. Ik ben nu enigzins moe omdat ik vannacht bij verschillende operaties heb geholpen en pas ging slapen tussen 2.00 en 3.00 uur. Maarre, verder gaat alles goed. Ik zal met mijn story verder gaan waar ik de vorige week gestopt ben.

Het Krugerpark! Woensdagavond/nacht heb ik samen met de 4 andere mensen met wie ik naar Johannesburg ben gegaan gegeten/gezelst en klein beetje geslapen... Klein beetje omdat we om 3h30 de taxi naar het vliegveld hebben genomen (tenminste, volgens mij was het rond die tijd). Deze vier mensen bestonden uit Natasha (Amerikaanse en Zuid-Afrikaanse studente, 2 nationaliteiten), Sumid, Samidh (2 Indische gasten) en Thomas (Brits-Zambiaanse student). Deze 4 woonden bij elkaar in een studentenhuis en studeerden bij de universiteit van Cape Town. We hadden de allereerste vlucht van Cape Town naar Jo'burg om 5.45: lopen we daar met onze slaperige hoofden op een leeg vliegveld. Aangekomen op Jo'burg (uiteraard de cockpit bezichtigd) huurden we een auto; hier heet die een VW Citi (is een nieuwere versie van Golf 1). Gelukkig was ik de chauffeur want er was haast geen plek omdat we met z'n 5-en in de auto moesten. Thomas hebben we weggebracht naar zijn ouderlijk huis in Jo'burg maar hij wist de weg niet naar zijn huis, waardoor we enigzins (zachtjes uitgedrukt) hebben rondgedwaald (Thomas ging niet mee naar Krugerpark). Vanuit het huis van Thomas vertrokken wij naar Krugerpark (via Pretoria)... een lange reis (ongeveer 500km). Ik wist zelf niet dat het zover van Jo'burg aflag... Van de groep mensen was ik de enige 'experienced' driver, Samidh had een Indisch rijbewijs gekocht voor 2 dollar (en kon dus eigenlijk helemaal niet rijden). Onderweg naar Krugerpark heb ik hem rijlessen moeten geven, omdat het gewoon niet te doen is om alles zelf te rijden... (de weg was redelijk rustig en je moet het toch ergens leren :) ). Donderdagmiddag rond 17.00 kwamen we aan bij de Gate van het Krugerpark (die sloot om 17.30). Wij konden het park die dag niet meer in en hebben naar accomodatie gezocht buiten het park wat we vonden in de vorm van een Lodge voor 500R (8 bedden; familyroom). Op vrijdag stonden we om 6.30 in het park met het volste vertrouwen 'the big five' te zien (de bizon van het vorige verhaal moet de buffel zijn). Zoals Zuid-Afrika bekend is om zijn Tafelberg, Krugerpark en wijnen (gaan we by the way morgen proeven), voelt het als een overwinning om echt in het Krugerpark te staan; vooraf mijn werkvakantie had ik niet gedacht dat ik tijd zou hebben om naar het Krugerpark te gaan, en dan ineens, sta je binnen de poorten van het park. Het park is echt immens groot en om alles te zien heb je volgens mij verschillende dagen nodig. Wij begonnen in het zuidelijke gedeelte en hebben redelijk wat kilometers gedurende de dag afgelegd. Het is een park met een aantal private gameparks en verschillende omheinde 'oases' en een redelijk goede infrastructuur. Wij konden met ons Golfje goed uit de voeten, zelfs als we redelijk ruw terrein bereden. Wat we hebben gezien: Giraffe, Olifanten, Buffels, Hippo's (hoe heten die ook al weer in het nederlands... ow ja, nijlpaarden), Impala's en heel veel verschillende antilope soorten, zebra's, veel vogels, neushoorns, en nog meer :P Helaas zagen we geen echte katachtigen (wel een vosachtig beest) zoals de leeuw of panter. Uiteindelijk konden we onszelf volgens mij best gelukkig prijzen om in 1 dag 3 van de big five te hebben gezien en best veel andere dieren. Ik ga proberen een aantal mooie plaatjes op het net te plaatsen (als het vandaag niet lukt, dan misschien morgen).
Krugerpark/Johannesburg verschilt best veel van Cape Town. Het is veel droger en warmer in het noorden, wat ook te zien is aan de graskleur (geel, in het zuiden groen). Het weer tijdens ons bezoek was fantastisch, gewoon normaal zomerweer zoals ik in NL gewend ben (hoe warm is het wel niet als het echt zomer is??). Ik zal jullie niet te lang bezig houden met met ellenlang verhaal, en uiteindelijk zijn we teruggereden (nog een keer aangehouden door politie toen Samidh reed, hierna wilde hij niet meer rijden) en ben ik alleen teruggevlogen. De andere vier (met Thomas) gingen door naar Durban... Samidh heeft de hele tijd moeten rijden (ik krijg morgen de verhalen te horen :D); khoorde dat iedereen en de auto heelhuids terug waren in Jo'burg.

Vervolg later... (weg voor lunch)... Heeft iets langer geduurd dan lunch (is nu dinsdag) :P Ja, ja, ik begin mijn gewoontes hoe langer hoe meer te laten versloffen.

Na mijn dagen in Jo'burg heb ik de rest van het weekend vrij gehad, heerlijk uitgerust en vol goede moed ben ik aan de nieuwe week begonnen.
De nieuwe week bestond uit een introductieweek voor 6e jaars geneeskundestudenten, die ik helemaal heb meegedraaid. Deze week hebben we allerlei praatjes en uitleg gekregen van dokters... Was alles bij elkaar genomen wel leerzaam om eens in alle specialismen van de kinderchirurgie rond te dwalen: dwalen idd, er zijn zoveel verschillende aspecten aan kinderchirurgie! Ik moet zeggen dat ik de kinderchirurgie hoe langer hoe leuker ga vinden; of dit een van de mijn opties voor specialisatie is weet ik niet, dat komt allemaal na mijn co-schappen.

Tijdens mijn week bij de 6e jaars studenten bestond de groep uit 4 6e jaars van Universiteit Cape Town, 2 5e jaars van Stellenbosch Universiteit, een 3e jaars uit Oostenrijk en mezelf. Met de Stellenbosch heren en de Michael uit Oostenrijk en de Amerikaanse studente zijn we afgelopen zaterdag naar Stellenbosch geweest: het wijngebied dichtbij Cape Town. Eerst gingen Natasha, Michael en ik naar het aquarium in Waterfront, de naam zegt al wat je daar vindt :P Allemaal vissen en wat dies meer zij... Ook zeehonden, pinguins, haaien! Was echt megagroot en heb daar veel foto's proberen te maken (proberen omdat fotograferen door glas echt lastig is)... Daarna naar Stellenbosch waar we eerst cheetahs hebben bekeken in een cheetahpark (je kon ook bij ze in het hok voor 70 Rand ofzo, maar dat hadden we er niet echt voor over; was opzich wel leuk geweest, is maar 7 euro), daarna roofvogels bekeken (dat wilde niet iedereen, koste 40 Rand), waarna we een heerlijk 'wine taste' rondje hebben gedaan. Het roofvogelprogrammapunt was echt gaaf! Allereerst hadden ze er superveel in hokken en op stokken zitten, maar ze lieten uilen en andere roofvogels ook vliegen, we mochten ze voeren; alles bij elkaar genomen een leuke ervaring!
Het wijnproeven was ook leuk. Voor een euro mag je 5 wijnen proeven :) Kost dus eigenlijk niks en je krijgt de hele sfeer en uitleg over de wijnen er gratis bij! Wie weet ga ik daar nog eens heen om een hele dag te proeven :P Michael uit Oostenrijk heeft een auto gehuurd voor de periode dat hij hier is, 6 weken, wat het wel makkelijk maakt om weg te gaan... gaan we zeker doen! We hebben plannen om te gaan helicoptervliegen en we gaan binnenkort ook 'Shark cage diven' (met een kooi tussen de haaien zwemmen)! En tsja, waarschijnlijk nog een keer naar Kruger ofzo... ik weet niet: iig grootste plannen.

En dan zijn we weer bij afgelopen weekend aangekomen, waar ik de hele zondag heerlijk heb kunnen uitrusten en wederom maandag weer ben begonnen. Samen met Michael ben ik op de trauma begonnen, waar ik Michael heb achtergelaten en zelf een dag op de operatiekamer heb gewerkt/meegekeken. Zelf heb ik eigenlijk overdag niks gedaan (alleen 's avonds en 's nachts). Op de OK zag ik 2 open hartoperaties. Bij het ene kind werd en gat tussen de kamers van het hart gerepareerd en bij het andere kind werd een klep gerepareerd/vervangen (kon niet gerepareerd worden). Dat waren erg interessante operaties, waarbij het opereren erg precies komt, zoals je je wel kunt voorstellen. We waren daar met meerdere studenten en hadden dus maar een matig zicht... je moest van bovenaf proberen mee te kijken, maar als je daar met z'n allen staat te dringen en tegelijkertijd de anesthesist in de weg loopt is het niet alles :) Ow ja, wat wel interessant is om te zien is de manier waarop ze het hart stilleggen... Ze stoppen allerlei buizen in alle 'buizen' die naar het hart toelopen en er vanaf lopen en dan laten ze een ijskoude vloeistof met voedingsstoffen en heel veel kalium het hart inlopen en dan stopt het hart! De monitors geven dan een akelige horizontale lijn weer bij het ECG: normaal een indicatie om direct in te grijpen.
De andere operatie die ik zag was een laparoscopische Nissen, waarbij de maag om de slokdarm heen wordt geknoopt (plastisch gezegd) om reflux van maaginhoud te voorkomen. Echt een priegelwerkje: ik heb bewondering voor de chirurgen die via een camera kunnen hechten (ai, ai, soms kan ik niet meer op de nederlandse woorden komen).

Na deze operaties heb ik de avond en een gedeelte van de nacht met de 'surgical intern on call' meegelopen, zoiets als de arts-assistent in nederland. Was een leuke nacht waarbij ik verschillende patienten heb gezien in de polikliniek (draait de hele nacht door) en veel bloed heb geprikt en infusen heb aangelegd en nog heb geassisteerd bij een operatie... Pfff, infusen prikken bij kinderen: de moed zinkt me soms in de schoenen, dat is echt moeilijk! Huilen, krijsen, bewegen: en dan nog een naald in een bloedvat zien te krijgen...
Toen heerlijk mijn bed ingekropen en daarna lekker lang geslapen om pas laat weer te beginnen: en daar zit ie dan, achter de pc in de bibliotheek van het ziekenhuis.

Ik ga proberen aan het eind van deze week/begin volgende week weer een bericht te plaatsen, maar door mijn werk hier in het ziekenhuis is het soms lastiger om een moment te vinden waar ik iets kan typen... Verder ga ik zo kijken of ik nog foto's op mijn USB-stick heb staan die ik op internet kan zetten; ik heb weer een hele verzameling op mijn laptop, maar niet alles staat op de USB.
Ik kan zeggen dat mijn Afrikaons met de dag beter wordt, praat nu al redelijk veel in Afrikaons, maar I prefer English: daarin praat ik veel sneller en weet ik of ik de goede zinsopbouw gebruik. Dat is trouwens wel grappig; in Nederland krijgen we best veel engels, ook op de universiteit zijn veel boeken engels. Michael heeft alleen maar duitse boeken en zijn engels is dus baie slecht! Gelukkig leren we het tenminste een beetje in NL...

Ik moet geloof ik een eind aan het bericht gaan breien omdat het anders te lang wordt. Verder moet ik ook vandaag weer wat werk in het ziekenhuis gaan verrichten... Wat voor werk weet ik nog niet. Ik wil niet als een student werken waar ik alleen maar kijk en niks doe, ik wil zelf patienten zien en opereren! Ik ga zometeen ff naar de prof om te overleggen wat mogelijk is :)
Ik ben trouwens deze week officieel gestart met onderzoek, afgelopen weken heb ik wat voorwerk gedaan... Ik heb nu twee onderzoeken lopen, een naar Lodox (een whole body rontgen onderzoek) en een naar penetrerend letsel in kinderen. De eerste is prospectief en doe ik samen met een nederlandse kinderchirurg en de laatste retrospectief en doe ik alleen... De eerste vijf patienten voor het eerste onderzoek werden in het weekend geincludeerd! (allemaal MVA's).

Allemaal veel succes in jullie vakantie/werk en hopelijk hoor ik van jullie kant ook jullie belevenissen!

Groetjes,
Jacob

Anne: gefeliciteerd met je geneeskundeplek! Gaaf man, in Groningen en geneeskunde; dubbel geluk... Geef me maar eens een rondleiding daar als je gesetteled ben. Heb je al een kamer of ga je reizen?
Woutera: hoe was het in Engeland? Vertel, vertel?
Aris/woutera: gaan jullie nog kanoen in Noorwegen (of waar was het ook al weer?)
Annebeth/Barend: hebben jullie nu vakantie? Gaan jullie nog logeren? Hoe ist thuis, alles goed? Hoe gaat het met de verwondingen die jullie een paar weken geleden hadden?
Jan/Aris Hzn: schrijf op man! Overnieuw, zou ik zeggen... Ik weet nou niet wat voor leuke/aardig dingen (toch?) jullie tegen mij wilden zeggen. He Jan, ben je op mijn kamer geweest?
Hendrik: how are you doing? Holiday? Ging je kamperen ofzo of had ik dat mis?
Tiemen: how was Texel?
Mams: kun je iedereen nog een beetje onder de duim houden? Nog belangrijke post in Nijmegen?
Paps: hoe gaat het met werk? Of heb je vakantie? Nog interessante verhalen? Tips voor reizen in Afrika?
BJ/Hilbert: tijd vliegt he als je in buitenland zit. Ik heb ook 'nog maar' 10 weken te gaan, zit ook bijna op de helft. Hebben jullie al een kamer of hoe gaan jullie het doen als jullie terug zijn? BJ, zin in co-schappen. Hilbert, start jij in december?
Bobbie: hoe gaat het met de co-schappen? Waar ben je nu bezig, interne toch? Hoe bevalt het? Voel je je al een beetje dokter?
Andre: how's life? Leer je nog een beetje veel op de ER in Rotterdam? Kun je in dat verre R'dam een beetje je draai vinden?
Reggie: hoe gaat het met de ambulance in NL? Wat vond je van de plaatjes? Ik heb er nog meer; ik kan helaas niet altijd foto's maken, maar je krijgt alle foto's die ik te pakken kan krijgen. Ik ga binnenkort weer een paar diensten hier op de ambu draaien, maar waarschijnlijk nog meer diensten op de ER van het GF Jooste ziekenhuis: daar hoop ik nog meer te zien.
Hans: ik ben nog niet naar Beautiful Gate gegaan, tijd tekort hier :) Hoop er nog wel een keer aan te wippen, maar weet nog niet wanneer. Hoe gaat het bij de ambulance? Nog schokkend casus? Doe iedereen de groeten!

En iedereen die ik nu geen persoonlijk bericht schrijf: de groetjes!

• 20 Juli 2007 - 20:03

Jan & Aris Hzn:

Hier had een heel lang bericht moeten staan, met heel veel info van het thuisfront, maar door een stomme fout is het gewist...:@:@;'(:S...

• 23 Juli 2007 - 09:00

Arjo Struik:

Ha Jacob,

Zeer interessant om te lezen hoe het met je gaat! ik was niet op de hoogte van je stage in ZA, hoorde het afgelopen zaterdagmiddag toen ik met Huibert ff meeging om een boek ging halen bij Aris. Als ik het zo lees doe je een enorme schat aan ervaringen en indrukken op, zeer gaaf om te lezen!! Vooral als je iemand autorijles mag geven in ZA, dat is unique!(ga zo nog even de foto's bekijken). Ik hoop dat je een beetje last blijft houden van die cultuurschok, anders wordt NL een far from je bed show. Veel succes en hopelijk tot lezens en ziens!

Grtz
    Arjo

• 24 Juli 2007 - 10:47

Marga:

Ha Jacob, ik lees je berichten nog trouw, maar heb niet elke keer een reactie geplaatst omdat ik lang niet zo veel mee maak.En om nu steeds alleen maar te vertellen dat het hier in Nederland zo rustig is, en dat je daar toch zo veel mee maakt heeft ook weinig zin. Al is het natuurlijk wel zo. Van de week hadden we onverwachts bijna een bestuursreunie bij Arieta... Johanneke, Adam, Aart, Arieta en ik. Erg gezellig Wat voor onderzoek ga je doen? Of heb je dat al laten weten en heb ik dat over het hoofd gezien?

Succes with all!

Marga

• 24 Juli 2007 - 13:08

Evert VS:

Hee Jakob,

Sjonge zeg, ik ben best n beetje jaloers op jou! Ik zit hier alweer saai in Nederland te kijken! Ben al weer 2 weken terug nu. Alsj weer trug bent moeten we nog n keer n weekendje in Trowbridge spenden, als t n keer uitkomt ..
    Kom je vana nog ff voetballen trouwens? hehe..

Grtzz

• 24 Juli 2007 - 18:48

Hilbert:

ha Jacob,

Klinkt goed die verhalen. Misschien in mn wachttijd voor de coschappen nog maar eens even naar afrika :p. Helaas gaat de tijd veels te hard. Over 3 weken zitten we al weer in NL. Onderzoek nu aan het 'afronden' oftewel; elke dag nog resultaten erbij zien te krijgen. Maarja. Ik hoop zelf in december te beginnen :(. Take care en succes met alles!

Hilbert

• 25 Juli 2007 - 10:04

Arieta:

He Jacob!
    Leuk om je berichten te lezen. we zijn alleen niet zo trouw met antwoorden... Vorige week hadden we een bestuursreunie ja... niet gepland ofzo, maar ik vierde mijn verjaardag, en daar waren natuurlijk verschillende soli-mensen. Hier gaat het allemaal goed. ik moet nog 1 ochtend werken en dan heb ik vakantie. Aart moet nog een dag langer werken. We hopen naar Italie op vakantie te gaan. nog nooit geweest, maar iedereen zegt dat we een hele goede keus gemaakt hebben. Met Aart z'n studie gaat het heel goed. Hij heeft nu al verschillende keren een poosje alleen op OK gestaan, dus dat is wel heel leuk. In mijn werk verandert nog niet zo veel. lekker op het consultatiebureau, wel wat personeelsveranderingen, maar ik heb het goed naar me zin!

Als je terug bent in Nederland, moeten we snel weer wat afspreken!

groetjes

Aart en Arieta

• 26 Juli 2007 - 19:15

Mama:

Ha Jacob fijn weer van je te horen Het is hier erg rustig wel fijn hoor om even bij te komen maar we hopen D.V. morgen 27 july woutera weer op te halen op schiphol om half negen smorgens en dan hopen we smiddags naar opa en oma tegaan om Jan en hendrik op te halen en dan hopen we dat Tiemen zaterdag weer thuis mag komen dus dan missen we allen jou nog. snif snif. We hebben ook een logeetje uit Krabbendijke meegebracht gisteren. Daar zijn we geweest met tante Annet en kroost. Vandaag is Marius van Lagen getrouwd door ds. Roos met de tekst uit psalm 34; maar die den Heere zoeken hebben geen gebrek aan enig goed. He jacob ik hoor ongunstige berichten over sommige foto,s Ik denk dat je er een paar moet wissen ... Als je gelegenheid heb. Dit keer maar 3even zo i.p.v. een brief Geef je zo snel mogelijk door als je weer verhuis van kamer zodat we je nog een briefje kunnen schrijven We zij de laatste dagen een paar keer weggeweest en ome Arjan en tante Stijntje kwamen ook onverwacht op dinsdagmiddag dat was echt even een verrassing. Jacob een dikke kus van je moeder .Pas goed op jezelf en neem ook de tijd voor bezinning . Doei! je moeder.