Nachtbreker... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jacob Dijk - WaarBenJij.nu Nachtbreker... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jacob Dijk - WaarBenJij.nu

Nachtbreker...

Door: Jacob

Blijf op de hoogte en volg Jacob

25 Augustus 2007 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Ladies en gentlemen!

How's it? Alles goed met iedereen? Leuke vakantie gehad? Alles goed daar in NL, is het weer al een beetje zomers of wacht het weer op het moment dat ik terugkom om dan alsnog een prachtige nazomer te geven? Vandaag en gisteren was het fantastisch weer hier, lekker warm strandweer (helaas geen tijd om het strand te bezoeken).
Deze week werk ik alleen maar nachtdiensten; is wel lekker omdat je meestal 's nachts een paar uur kan slapen (tussen 02.00 en 06.00 ofzo) en dan de rondes op de afdelingen doet en daarna thuis nog een paar uurtjes slaap pak. Rond 12.00 heb je dan nog een hele middag voor je voordat je weer begint met de volgende nachtdienst. Het voelt gewoon alsof mijn dag langer is als ik nachtdiensten doe... Het voordeel van nachtdiensten is ook dat je veel meer trauma ziet en dat de meeste studenten (de luie studenten dan) slapen, zodat je niet hoeft te concureren voor handelingen
! Prachtig toch?

Moest ff kijken, maar het is alweer 10 dagen geleden (ow, ow, wat lang :P) dat ik voor het laatst een bericht heb geplaatst. In de afgelopen tien dagen heb ik verschillende diensten gedraaid in ziekenhuizen buiten Red Cross. Zoals ik al vertelde in het vorige bericht werk ik nu voor 2 weken in Khayalitsha. Afgelopen maandag belde de professor (van As) naar Jooste of ik daar kon komen werken, en ja hoor (eindelijk, na veel bellen), ik kon gelijk de volgende dag komen om 08.00. Dus nu verdeel ik mijn tijd een beetje tussen Khayalitsha en Jooste.

Afgelopen vrijdagnacht heb ik een nachtdienst gedraaid in Khayalitsha, wat wel een belevenis is. Zoiezo is het werken daar een belevenis... Je hebt bijna geen instrumenten om iets te doen, je kunt alleen het hoognodige. Als het iets ingewikkelder wordt dan stuur je de patienten gewoon door...
Afgelopen vrijdagnacht hadden we 2 patienten met schotwonden (een door hand en schouder, de tweede had twee schoten in hoofd) en een stuk of 8 ptn met steekwonden (en dit is superrustig!).
De pt met de schotwonden in het hoofd had ontzettend geluk... twee keer in het hoofd geschoten, maar allebei de kogels hadden een baan afgelegd tussen schedel en huid/spier en waren dus niet door de schedel de hersenen ingegaan! We konden eigenlijk niet geloven dat het schotwonden waren, maar een scan in het andere ziekenhuis liet zien dat het twee schotwonden waren...
Ptn met schot- en steekwonden zijn makkelijke patienten. Ze komen onder het bloed binnen, hebben soms een lage bloeddruk maar waren voor het incident volkomen gezond (meestal). Je geeft ze een infuus met vloeistoffen om het bloedverlies te compenseren en ze knappen zienderogen op. Daarna hecht je ze en een groot gedeelte kan naar huis met pijnmedicatie en komt terug voor wondcheck en/of verwijdering van hechtingen. Ptn met schotwonden stuur je vaak door naar een ander ziekenhuis omdat je ze antibiotica intraveneus wil geven (kunnen we niet in Day Hospital).
Tijdens de diensten in Khayalitsha zie je verder ontzettend veel patienten... Alles gaat snel, snel. Veel ptn hebben longklachten, en ook een redelijke groep heeft HIV met alle klachten vandien.
Vannacht weer naar Khayalitsha! Zaterdagnachten zijn het drukst... dus hopelijk?! Ik wil graag chestdrains inbrengen; mensen die een schot- of steekwond in de borstkas hebben, kunnen ingeklapte longen hebben die me behandeld met een chestdrain.

Deze week heb ik drie nachten in het G.F. Jooste ziekenhuis gewerkt, een druk secondary hospital; het ligt midden tussen allerlei 'gevaarlijke' wijken, waardoor je een groot aantal schot- en steekwonden binnenkrijgt.
Ik werk daar op chirurgie, dus wij zien alle patienten die verwezen worden door de eerste hulp dokters.
Ik heb daar al twee buikoperaties gezien, een voor schotwond in buik (dwars door darmen heen), een voor steekwond buik (kleine gaatjes in milt, maag en diafragma). Verder hebben we al veel amputaties gedaan, veel evacuaties van de uterus (voor incomplete miskramen) en twee buitenbaarmoederlijke zwangerschappen (pfff, engels is makkelijker: ectopic pregnancy).
Hier in ZA is de hygiene duidelijk anders. Mensen komen veel later met hun problemen. Als ze een wond hebben komen ze pas als het pus eruit loopt en het vreselijk stinkt; het gevolg is dat we echt veel beenamputaties hebben... Ik moet zeggen dat deze operaties geen pretje zijn. Al met al moet ik zeggen dat ik er veel leer. Ik begin chirurgie eigenlijk steeds leuker en leuker te vinden, dusse: misschien wordt ik nog weleens chirurg!

Afgelopen zaterdag ben ik met Michael naar Namakwa Flowers gereden, zo'n 1,5 uur ten noorden van Kaapstad. Eerst konden we het eigenljk helemaal niet vinden en toen we een mooi strand zagen zijn we daar maar gestopt (het was mooi weer). Ik had zwembroek bij me en heb toen heerlijk in de Atlantische Oceaan gezwommen. Michael heeft een beetje gepootjebaad en gezonnebaad (geen nederlands geloof ik).
Hier in ZA is de Atlantische Oceaan per definitie koud (temperatuur zoals in NL) en de Indische Oceaan is altijd 'warm'. Ik heb helaas nog niet in Indische Oceaan gezwommen, ga ik misschien nog doen.

Mijn verder plannen zijn om dit weekend twee nachten te werken. Ow ja, vandaag ben ik niet weggegaan naar een of andere toeristisch plekjes omdat ik enerzijds lekker wilde slapen (is gelukt :P), anderzijds ben ik alleen omdat Michael voor 5 dagen naar het Krugerpark is.
Volgende week ga ik vooral in Jooste werken, hopelijk kan ik een behoorlijk aantal operaties zelf doen.
De prof van kindertraumatologie vroeg mij afgelopen donderdag of ik een praatje van een van de andere dokters (aanstaande dinsdag) over wilde nemen... Ehm, moest ik wel ff overnadenken. Is in het Engels, voor een man of 50 (allemaal chirurgen, professors enzo). Ik heb maar ja gezegd, is ook wel weer leuk/spannend.
Is eigenlijk goed dat ik dit typ, omdat ik me nu realiseer dat ik dit ff snel moet afmaken omdat ik nog wat moet voorbereiden :( Onderwerp is een casus in trauma; een kind met een ileus na een trauma.
Volgend weekend ga ik waarschijnlijk met Michael en Mark (een engelse student, pas ontmoet) een paar dagen de zogenaamde 'Garden Route' bereizen. Ongeveer 400km langs de oostkust en dan weer terug. We hopen verschillende mooie plaatsen te bezoeken, uiteraard aan het strand te liggen en gewoon lekker te relaxen! Heb ik wel zin in...
En daarna, ik zie nog wel; ik ga gewoon werken op de plekken waar ik zin in heb.

Het is alweer 25 augustus wat betekent dat de meesten van jullie weer gaan beginnen met studie (als je vakantie had) :P Hehe, dat is wel een goed gevoel voor me :) Uiteraard veel succes!!

Ik ga maar gauw afsluiten! Ik geniet nog steeds van alle berichtjes en mailtjes die ik krijg! Ow, ik heb weer een paar foto's verzameld, die ik zal plaatsen. Ik heb de laatste tijd niet zo ontzettend veel foto's gemaakt, maar er komt een inhaalslag. Ik wil natuurlijk van alle afdelingen waar ik gewerkt heb foto's hebben :)

Ik ga gauw ff verder, moet uiteraard voor het donker in Khayalitsha zijn, anders bestaat de kans dat ik er met de ambulance wordt binnengebracht.

Allemaal de groetjes!
Jacob

P.S. Is geloof ik wat korter dan andere berichtjes, maar dat maakt het ook weer wat 'behapbaarder' om te lezen :P
P.P.S. Ik kwam deze week in onze nieuwe badkamer in het hostel een duif tegen... Alles ondergepoept :(

  • 25 Augustus 2007 - 13:43

    Jacob:

    Foto's lukt vandaag niet... de computer waar ik nu typ heeft geen USB poort :(

  • 26 Augustus 2007 - 18:02

    Daniëlle:

    Heb je nog wel zin om terug te komen? Wat een belevenissen allemaal zeg... Ow trouwens, de student Nederlands komt weer naar boven (de colleges beginnen tenslotte volgende week weer): gezonnebaad is wel degelijk de juiste vorm - gewoon Nederlands dus.

  • 28 Augustus 2007 - 17:01

    Ik Ben Het Maar:

    adfadsdafsfads

  • 29 Augustus 2007 - 18:42

    Aris:

    Hoi Jacob, leuke introductiedag gehad op Solidamentum, alleen balen dat jij er niet was... (Kom nog maar eens i.d.l.v.h.j. (in de loop van het jaar).) Heb je driewieler gehuurd, om Gerieke (van Lagen), Woutera en Dirk (van Kekem) mee te vervoeren, en ook Annemieke (achternaam weet ik ff niet, belangstellende) toen ze haar enkel verstuikt had :). Vandaag vloog een traumaheli over terwijl we in Putten de serre aan het bouwen waren, en meer dingen weet ik ff niet te vertellen voor vandaag :D. Dag, Aris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacob

Deze site gebruik ik voor enige verslaglegging van mijn langere reizen in het buitenland. Hopelijk kan ieder er van genieten! (Tevens dient het ook als een geheugensteuntje voor mij; mijn belevenissen zou ik namelijk zelf haast vergeten!) Amicae amicique, vrienden en vriendinnen: reizen is leuk! Reizen is verslavend! Reizen is ontdekking van de wereld, maar ook van jezelf... Op naar een nieuwe zoektocht!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 55755

Voorgaande reizen:

14 April 2012 - 25 April 2014

America...

29 Oktober 2009 - 22 April 2010

Tweede African tour

31 Mei 2007 - 21 September 2007

Mij eerst Afrikaons reis

Landen bezocht: