The finishing touch... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jacob Dijk - WaarBenJij.nu The finishing touch... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jacob Dijk - WaarBenJij.nu

The finishing touch...

Door: Jacob

Blijf op de hoogte en volg Jacob

07 September 2007 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Geachte lezer :),

Het is al weer een poosje geleden dat ik een berichtje heb gestuurd... Ik schijn mijn woord toch niet te kunnen houden, dat ik om de week een bericht zou plaatsen; maar ja, soms is het gewoon niet mogelijk door werk/vakantie ofzo.
Dit bericht zal ook wel weer een van de laatste berichten zijn omdat ik volgens de laatste telling van vandaag nog maar 7 dagen in Cape Town zit, en daarna nog 6 dagen in Johannesburg... Dus eigenlijk nog maar 2 weken en dan vlieg ik binnen in Dusseldorf!!

Kheb aan de ene kant wel zin om naar huis te gaan om iedereen weer te zien en te spreken en ik ga met mijn co-schappen beginnen in oktober (yippie!)... Aan de andere kant heb ik het ook best naar mijn zin aan deze kant van de aardbol en zou ik hier best langer willen blijven.
Maar ja, aan alles komt een eind :P

Sinds het vorige bericht heb ik weer veel-veel meegemaakt!

Qua werk doe ik niet zo heel veel meer, ben een beetje lui geworden... Heb zo ongeveer alles gedaan wat ik als medisch student hier in SA kan doen, dus dat nodigt ook minder uit om me de laatste weken nog uit te sloven :)
Ben nog hard bezig met onderzoek, proberend de meeste dingen af te ronden en een heleboel werk mee te nemen naar NL, waar ik dan de artikelen kan schrijven. Een van de onderzoeken is een onderzoek wat doorloopt en wat ik ga overdragen aan een andere student...
Het praatje voor de prof's en artsen ging erg goed! We deden het met z'n drieen en een van de andere dokters komt uit Nigeria en kan slecht engels, waardoor mijn presentatie goed uit de verf kwam!

Afgelopen weekend zijn we een lang weekend weggeweest! Omdat ik een auto heb is het best makkelijk om een beetje rond te rijden... We gingen vrijdagmiddag rond 14.00 en besloten eerst te gaan wijnproeven in Stellenbosch omdat Mark (een van mijn maten, samen met Michael) dit nog niet had gedaan. Toen we van huis vertrokken was het weer in Cape Town slecht, bewolkt, regenachtig enzo (uiteraard hoopten we dat we het mooie weer tegemoet reden...). Vanuit Stellenbosch waar we een aantal heerlijke wijnen hebben geproefd zijn we naar Franschhoek gereden, een ander wijndorpje (gebouwd door Hugenoten); echt een prachtig dorp + omgeving! Daar zijn we via de Franschhoek pas naar de andere kant van de heuvels gereden (waar we de eerste blauwe lucht zagen)... En toen wisten we niet waar we heen zouden gaan :P

We stonden besluiteloos op een kruispunt, waarbij ik naar links wilde en Mark en Michael naar rechts, toen een auto stopte om te vragen waar we heen wilden. Michael riep toen in het wilde weg een plaats (Hermanus), waarna de bestuurder zei dat we hem konden volgen (hij woonde daar); by the way: het was links :P
Na een lange rit kwamen we in Hermanus aan en besloten onderweg dat het wel een leuke plaats was om de nacht door te brengen. We hebben daar geslapen in de Backpackers (een organisatie/branch met goedkope overnachtingen: zo'n 80R per nacht). 'S ochtends gingen we walvissen kijken in de baai, waarbij we er eigenlijk niet zoveel zagen. Daarna zijn Mark en ik gaan paardrijden; was nog best lastig om erop te blijven zitten, vooral als je voet een keer in gallop uit de stijgbeugel schiet (en ik maar schreeuwen: STOP). Toen we heelhuids terugkwamen zijn we doorgereden naar het meest zuidelijke punt van het continent Afrika, Cape Agulhas; aan de ene kant van deze kaap heb je de Indische, aan de andere kant de Atlantische Oceaan; op een gegeven moment houden de asfaltwegen op en ga je verder op 'dirtroads'...
In Cape Agulhas ook een Backpackers gepakt en heerlijke visschotels verorberd (erg goedkoop!). De volgende dag zijn we op een walvistocht gegaan; prachtig! Was echt de mooiste tocht die ik ooit gedaan heb... We kwamen waarschijnlijk wel 20 walvissen tegen, sommigen minder dan 1 meter van de boot. Een van de walvissen was zelfs een beetje gevaarlijk... We kwamen met onze boot redelijk in de buurt van een walvis met een kalf; het kalf was nieuwsgierig en zwom op de boot af en volgens mij vond de moeder dat niet leuk... Kalf en moeder doken onder de boot door, maakten allebei een U-bocht aan de andere kant en vlogen wederom onder de boot door. Aan het eind gaf de moeder nog een klapje met de staart tegen de boot! Ging gelukkig goed, raakte de boot maar een klein beetje; als ze de boot vol had geraakt waren we door de lucht gevlogen (het was een boot voor max. 10 personen).
Vanuit Cape Agulhas zijn we naar Mosselbay gereden, waarbij we onderweg gestopt zijn bij een prachtig natuurreservaat (waar je de walvissen met tientallen in de zee ziet liggen).

'S maandags in Mosselbay zijn we wezen surfen... Was wel wennen, maar op een gegeven moment weet je een beetje hoe het moet. Ook heb ik eindelijk een kleurtje gekregen, de vellen hangen van mijn neus af....
Na Mosselbay vertrokken we in de richting van Oudtshoorn, de struisvogelhoofdstad van SA. Daar heb ik nog struisvogel gereden en een struisvogelrace gedaan. Struisvogel rijden doe je in een kleine omheind hok, waarbij ze in mijn geval de struisvogel zolang rondjaagden totdat ik eraf viel. Ow ja, om erop te zitten/rijden moet je de vleugels optillen, daarachter gaan zitten en je vast houden aan de vleugels. Voor je balans moet je achterover leunen; was echt hilarisch! Ik heb nog nooit zo gelachen :)
Daarna deed ik nog een struisvogelrace (de laatste keer dat iemand dat deed was 4 maanden geleden)... Je had een parcours van zo'n 100-200 meter met een bocht op 3/4 van het parcours. Dit parcours werd gereden met 3 struisvogels waarbij de andere struisvogels werden bereden door de gastheren (die het elke dag doen). Toen ze mij vroegen of ik het wilde doen zeiden ze erbij de ze niet verantwoordelijk waren voor het vallen/botbreuken enzo, maar ik deed het toch... Ik werd op de struisvogel gezet, en met de andere twee struisvogels achter een hek gezet; het hek werd opengegooid en daar gingen we met een rotvaart. En toen kwam de bocht... ik hing steeds schever en uiteindelijk aan het eind van de bocht: boem, op de grond (struisvogel rende door): helaas was ik laatste! Heb een prachtige video, zal ik proberen te plaatsen op internet (youtube ofzo).

In Oudtshoorn zijn we een quadbiketocht + abseilen wezen doen in de bergen; prachtig: door rivieren, naar een waterval, abseilen 40m hoog!! Echt gaaf... Daarna de Cango Caves in, mooie grotten in 'limestone', waarbij veel stalagmieten/stalagtieten van 'miljoenen' jaren oud te zien zijn.
En daarna door een prachtige berg pas, de Swartbergpass, terug naar Cape Town, waar we dinsdagavond aankwamen.

Oeps, ik moet opschieten zie ik. Ik heb een afspraak bij de kapper om 12.30, dus heb nog maar 10 minuten.
Afgelopen week ben ik de hele week uit eten geweest. Dinsdagavond bij Mark thuis (gastgezin), woensdag bij Jim Wilde (chirurg waarmee ik onderzoek doe) en gisteren met Mark en Michael (als een soort goodbye-maaltijd). Michael vertrekt namelijk zaterdag, ik volgende week vrijdag en Mark maandag over een week.

Deze week ben ik bij verschillende mensen al langs geweest om goodbye te zeggen en ben bezig om allerlei dingen te regelen voor vertrek. Onder andere een bezoek gebracht aan een Afrikaanse markt... Mooie belevenis :P Als je aankomt en vraagt hoeveel iets kost zeggen ze (bijvoorbeeld): 80 rand, 'but I can give you discount' (als ze zo beginnen, dan gaan we handelen!). Ik denk dat ik alle dingen voor een kwart (of minder) van de prijs heb gekocht die ze oorspronkelijk vroegen... :)

Mijn plannen voor aankomende dagen zijn nog een beetje vaag; veranderen ook elke keer weer. Gisteren wilde ik veel gaan doen, maar omdat het mooi weer was besloot ik een bergje te beklimmen, Lions Head; was een mooie klim in de zon! Uiteraard wordt je na een inspannende klim beloond met een prachtig uitzicht...

Vandaag ga ik goodbye zeggen in Jooste Hospital, wrsch ook Khayalitsha. In Khayalitsha wil ik nog wel zaterdagavond gaan werken. Volgende week zit ik de hele week in het Red Cross, om onderzoek af te ronden en alle dingen af te sluiten.

En dan... op naar het noorden; Jo'burg en Krugerpark!!

Ga nu gauw afsluiten en dan rennen naar de kapper; voor 9 euro wordt je haar gewassen en geknipt, heerlijk!

Allemaal de hartelijke groeten en succes tijdens (de weer begonnen) studie/werk!

Groetjes,
Jacob

  • 07 September 2007 - 10:35

    Johanneke En Adam:

    Ha Jacob,

    Succes met je laatste bezigheden in SA!
    Horen wel weer van je als je terug bent. Groeten, fijne tijd nog en 't beste,
    Johanneke en Adam

  • 07 September 2007 - 12:03

    Betus:

    Hoi Jacob

    Jammer dat dit je laatste verhaal lijkt te zijn. Ik geniet er iedere keer namelijk weer van. Enjoy je laatste weken daar! Greetz Bertus

  • 07 September 2007 - 16:13

    Annelies Van Bruggen:

    Ha Jacob. Ik heb veel van je verhalen gelezen. Je bent daar echt lekker druk geweest, volgens mij. Maar dat had ook niet anders van jou verwacht.
    Ik ben vorige week ook in het Kruger Park geweest. Echt mooi en enorm veel dieren gezien. Alleen jammer dat er een beetje zieke man is geweest die hele stukken in brand heeft gestoken.
    Geniet er van en tot in NL
    Groetjes!

  • 09 September 2007 - 10:39

    Andre:

    Jacobus,
    geniet van de laatste dagen daar!
    Tot later,
    dre

  • 10 September 2007 - 17:33

    Erny:

    Laat het laatste restje nog lekker op je inwerken. Nog even en je mag weer in het trieste, regenachtige Nederland aan de slag. Wij wachten al met smart op je.
    groetjes Erny

  • 11 September 2007 - 04:01

    Rinus:

    Hoi Jacob,
    Ben 2 weken op Corfu geweest;heel fijn.
    Ook nog 1dag in Albanie, wie kan dat zeggen.Zou er niet op vakantie gaan.Het zit er bijna op voor jou, je komt terug als een man.Kom co-schappen lopen bij ons;Ik zal je alleen niets meer wijs kunnen maken,vrees ik.
    Heb genoten van je foto's en je verhalen.
    Groeten van Rinus.

  • 17 September 2007 - 18:19

    Family Schouten:

    Ha Jakob, het zit er bijna op he?! Het zal wel afkicken worden voor je, maar hier in nederland is ook genoeg te doen hoor! We hopen dat je een goede reis hebt en een warm onthaal in nederland :-). (tis nu nog koud&nat :-()

    Succes daar nog even.

    Groetjes van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacob

Deze site gebruik ik voor enige verslaglegging van mijn langere reizen in het buitenland. Hopelijk kan ieder er van genieten! (Tevens dient het ook als een geheugensteuntje voor mij; mijn belevenissen zou ik namelijk zelf haast vergeten!) Amicae amicique, vrienden en vriendinnen: reizen is leuk! Reizen is verslavend! Reizen is ontdekking van de wereld, maar ook van jezelf... Op naar een nieuwe zoektocht!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 55745

Voorgaande reizen:

14 April 2012 - 25 April 2014

America...

29 Oktober 2009 - 22 April 2010

Tweede African tour

31 Mei 2007 - 21 September 2007

Mij eerst Afrikaons reis

Landen bezocht: