Red Cross.... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jacob Dijk - WaarBenJij.nu Red Cross.... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jacob Dijk - WaarBenJij.nu

Red Cross....

Door: Jacob

Blijf op de hoogte en volg Jacob

11 Juli 2007 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Beste allemaal,

Ik begrijp dat jullie allemaal reikhalzend hebben uitgezien naar mijn bericht... Verwachte aankomsttijd: ergens vorige week, niet deze week :) En ja, het is enigzins verlaat. Dit heeft een paar oorzaken; allereerst ben ik vorige week begonnen bij het Red Cross War Memorial Childrens Hospital, waar ik lange diensten draaide. Anderzijds ben ik verhuisd naar het Red Cross Hostel, waardoor ik niet meer in de buurt van het internetcafe woon (ik zit nu weer in hetzelfde internetcafe). Als laatste is de internetconnectie in het Red Cross Hospital dermate slecht dat ik daar mijn verhaal niet kon typen...
Ehm: zijn dit genoeg excuses om de vertraging goed te praten?

Sinds de laatste keer dat ik een bericht heb geplaatst heb ik nogmaals een 24h dienst in het MMH gedraaid waar ik wederom een fors aantal keizersnedes heb geassisteerd: zelf lekker veel gehecht! Verder heb ik me nog verder bekwaamd in het gynaecologisch onderzoek... En toen kwam het afscheid van het MMH: dat viel me behoorlijk zwaar. In een week heb je zoveel meegemaakt en dan vertrek je weer... Snik :P Ik heb stilletjes het plan om in augustus nog een weekje in dat ziekenhuis door te brengen, maar ik weet niet of dat in mijn schema gaat passen.
Daarna: verhuizen en beginnen het Red Cross Hospital (RXH). Om te verhuizen ben ik 3 of 4 keer heen en weer gelopen van mijn vorige huis in Mowbray naar mijn nieuwe 'woning' in het RXH-nursing home (hostel). Ik moet zeggen dat de behuizing een behoorlijke achteruitgang is qua comfort en equipment. In Mowbray had ik alles voor mezelf, inclusief al het keukengerei, de douche/wc (omdat de andere studenten weg waren). Hier in het RXH hostel heb ik een klein kamertje op een gang waar nog zo'n 30 andere mensen wonen. Wij delen met z'n allen een keuken, 2 douches en 4 wc's.... Verder is er geen keukengerei, geen bord, helemaal niks. Gelukkig woon ik op dezelfde verdieping als een zuster van de trauma-afdeling waar ik nu werk. Ik leen nu verschillende zaken van haar en eet regelmatig samen om het lijden wat te verlichten. Ik zal foto's van het RXH (+ hostel) volgende week op internet plaatsen. Ik heb nog geen tijd gehad om daarvan foto's te maken.

En de start van mijn 'pediatric trauma'; Ik dacht eigenlijk dat ik zou beginnen met een introductieprogramma, maar dat ging niet door omdat de studenten vakantie hebben (wintervakantie :) ). By the way, die introductieweek hoop ik nu volgende week te doen.
Dus, geen introductie, gewoon gelijk beginnen. Ik begon met het volgen van de 'doctor on call', dat is de dokter die de traumaward en de procedurekamer runt... Op de traumaward liggen maximaal 12 patienten, en in de procedurekamer komen alle nieuwe patienten met een trauma binnen. Het RXH ontvangt alleen echte kinderen, onder 12 jaar...
In principe heb ik vanaf het begin gewoon alles afgekeken van de dokters en doe ik nu alles zelf. Ik zie alle patienten, verwijs patienten naar Xray/huis/afdeling/polikliniek. Verder behandel ik alle wonden, fracturen, enz. Dit alles natuurlijk onder supervisie... Het is frapant hoe snel je leert, na een week doe je de meeste traumazaken zelf; je kent het systeem nog niet helemaal en moet nog veel vragen, maar je kunt eigenlijk alle zaken regelen (hoewel de handtekening niet altijd voor vol word aangezien)... Op de rontgenafdeling werkt een hoofd die een beetje moeilijk is; ze accepteert geen handtekeningen van studenten (dus als ze werkt laat ik een doctor tekenen).
De trauma-afdeling is niet echt heel erg druk. Soms is er een druk uurtje, maar soms zit je ook een poos stil. In die tijd kun je dan studeren (doe ik natuurlijk braaf, ahum) of pauzeren (is mijn favoriet).

Wat zie ik allemaal? We zien veel kinderen met botbreuken, verbrandingen en ongelukken. Er lijken hier veel meer kinderen te vallen (met als gevolg botbreuk) en de situatie op straat is hier onveiliger, waardoor veel meer ongelukken. Verder komen er ontstellend veel kinderen met brandwonden binnen. De antidief cultuur (met hekken met prikkeldraad en spikes) is ook erg leerzaam omdat het behoorlijk wat kinderen met mooie hechtwonden oplevert. Ik heb twee kinderen met forse wonden aan de handen/armen gehecht die vanaf een hek waren gevallen/gesprongen met van die mooie pinnen erop. De ergste casus die ik tot nu toe heb meegemaakt was een kind waarvoor gebeld werd door de ambulance: transport kwam eraan met een kind met meer dan 90% brandwonden. De dokter wees dit kind eerst af omdat meer dan 90% niet met het leven verenigbaar is; terwijl we aan de telefoon waren kwam het kind al binnen. Bij onderzoek bleek het 3e graadsbrandwonden (wij gebruiken superficial, partial and full thickness burns) over 50-60% van het lichaam te hebben. Het hele gezicht, voorkant van borstkas en voorkant van de buikwand, en de beide onderarmen/handen waren 3e graads verbrand. Verder hadden de bovenarmen en beide benen aan de voorzijde brandwonden... Het kind was achtergelaten door de moeder in een brandend huis en kon niet wegkomen (was lichamelijk gehandicapt). Was een afschuwelijk gezicht en een vreselijke geur. Voor zo'n kind kun je niks meer doen en is naar de afdeling gegaan om te overlijden: indrukwekkend!
Verder heb ik zoveel botbreuken gezien dat ik geen 'bot' meer kan zeggen...

Ik heb vorige keer geen foto's op internet gezet, wat ik nu hoop te kunnen doen (ga proberen of het werkt).

Ow ja, ik praat nu al een aardig mondje Afrikaons... :P Kan het volledig verstaan en kan de anamnestische vragen stellen; 'wat is gebeur', 'waar is die pijn', 'is hier seer'...

Ondertussen heb ik ook niet stil gezet wat betreft mijn 'vakantie' hier. Afgelopen zaterdag ben ik samen met een Amerikaanse studente die ik ontmoete op de universiteit van Cape Town naar Cape Point en Kaap de Goede Hoop geweest. We hebben een auto gehuurd, een prachtige nieuwe Volkwagen Polo. De prijs, spotgoedkoop: 250Rand, 25 euro! Hiervoor hadden we een nieuwe auto, een radio/cd-speler, airco en 'unlimited kilometers'. Deze kilometers hebben we ook gebruikt, hebben uiteindelijk 200km gereden. Zijn zaterdagmorgen vroeg vertrokken naar Cape Point en onderweg kwamen we allerlei mooie dingen tegen. Eerst ff langs Tafelberg om te laten zien waar ik deze berg had bedwongen, daarna naar Signalhill en Lionshead, kleinere heuvels dichtbij. Daarna naar Camps Bay, een prachtige baai (de toeristenplek) met mooie stranden en dure hotels. Daarna gingen we verder naar Cape Point en zijn langs allerlei baaien (Bay) gereden... prachtige rit! Op Cape Point en Kaap de Goede Hoop hebben we de verschillende wandelpaden gelopen, een lift gekregen van een paar Nieuw-Zeelanders die hier waren en prachtige foto's gemaakt. Daarna zijn we terug gegaan via de andere zijde van het schiereiland (Cape Peninsula) naar Simonstown en Kalk Bay waar ik een leuk restaurant wist. In dit restaurant hebben we de dag afgesloten met een maaltijd in stijl: een heerlijke visschotel (visschotel voor 2 personen: 32 euro).
Was echt een leuke dag, waarbij we geluk hadden met het weer. Het was heerlijk om een auto mee te hebben... vrijheid! Niet gebonden aan openbaar vervoer of de benenwagen :D
Heb mooie foto's gemaakt die ik ook op het net ga zetten; check dus straks http://jacobvandijk.aroundtheglobe.nl.

Verder heb ik nog mooi nieuws: ik ga vannacht naar het Krugerpark. Morgenochtend vroeg 5.00 AM vlieg ik naar Jo'burg en kom zaterdagmiddag terug. Dat zijn dus 2 dagen in het Krugerpark... Hopelijk zien we de 'big five' (leeuw, olifant, bizon, neushoorn en luipaard; dacht ik). 'We' zijn: de Amerikaanse studente en 3 kennissen van haar (roommates). Heb ik behoorlijk zin in! Eigenlijk is dat ook de reden dat ik in het internetcafe zit, deze mensen wonen daar in de buurt...

Het huren van de auto is trouwens een leuke ervaring. Ik ben degene hier met veel rijervaring en heb zaterdag de hele dag gereden en zal waarschijnlijk in het Krugerpark ook de nodige kilometers maken. Is wel wennen met het stuur aan de rechterkant van de auto, de versnellingspook aan je linkerhand en het links rijden. Ik heb het voordeel dat ik veel in Engeland heb gereden (maar dat was in een Nederlandse auto)... Tot nu toe ging het monster! En ik had geluk met mijn ambulancewerk: ik was eigenlijk overal al geweest en kende de weg in Cape Town zonder een kaart!

Ik heb bovenstaand verhaal een beetje heel erg snel getypt omdat het donker begint te worden en ik nog verschillende zaken moet regelen. Hopelijk is het een niet al te grote rommel en is mijn schrijftaal nog een beetje Nederlands en nog geen Afrikaons. Ga zo proberen allemaal foto's op het net te zetten. Bij deze foto's zitten een aantal patientenfoto's ter impressie (niet verspreiden enz). Verder nog ff naar huis bellen (khoorde dat men direct ongerust werd als ik van mijn schema afweek van wekelijkse publicaties :P ).

Argh, ik heb weer een hele hoop te vertellen, maar dat komt de volgende keer wel weer. Het is wel handig als je vaak van werk wisselt: dat geeft je iedere keer weer een 'verhaalvertelimpuls'. Als ik aan het typen ben bedenk ik steeds weer iets om te vertellen, maar als ik het dan wil typen ben ik het weer vergeten... oeps, ouderdom?

Allemaal de hartelijke groeten van een nu regenachtig Cape Town (stormt zowat)...

Bye, bye,
Jacob

P.S.
Ik wil natuurlijk aan iedereen wel een persoonlijk berichtje schrijven, maar dat gaat niet. Allemaal bedankt voor jullie berichtjes; het doet me erg goed om zo nu en dan eens iets van jou (iedereen kan hier zijn naam invullen) te horen! Om een te grote cultuurshock te voorkomen is het eveneens handig dat ik af en toe een bericht vanuit de andere kant van de wereld ontvang...

Personal message to friend in England:
James, how are you doing? I'm fine, thank you for you message! It was nice to hear again from my 'small' friend in England (although already a big footballplayer). Still playing a lot of football? When I'm coming to England? I'll try te come later on this year, but I'm not sure yet when I've got time... I've got a busy live. Haven't played football for a long time now, too long!
Tell me some nice stuff, I don't hear the news...

A la, ga nu gauw aan de slag met de foto's... Tot gauw! Hopelijk kan ik zaterdag even aanwippen bij dit internetcafe en weer enige woorden aan het geduldige scherm van de computer toevertrouwen...

(Een kort lesje Afrikaons:
- alsjeblieft: asseblief
- naar huis toe: huis toe
- I love you: ik is lief vir jou
Dit zijn de enige woorden die een Ghanese dokter kent :) )

  • 11 Juli 2007 - 16:11

    James:

    Hi, you are welcome to our house any time. I am doing fine thankyou, how is it like in Africa? I like playing football in the garden. I am missing holland a lot. love James

  • 11 Juli 2007 - 17:58

    Gijsbertha:

    Hoihoi, leuk dat je effe reageerde op James. He is happy now!

    Werkse en fijne dagen in Jo'burg.

    Groeten uit England.

  • 12 Juli 2007 - 09:44

    Iris:

    Ha Jacob!
    Leuk om te lezen allemaal! Wat maak je een boel mee.. erg leuk!
    Geniet ervan!
    Groetjes Iris

  • 12 Juli 2007 - 11:19

    Tante Corrie:

    Dag Jacob,

    hopelijk gaat het nog steeds goed met je. Volgens je eigen berichten kun je het goed volhouden, en sla je je overal manmoedig door. Iedere keer als ik je verslag lees, vind ik je wel heel dapper! Pas had ik ook nog een stukje teruggeschreven, maar dat werd niet opgepakt door de computer. Nu hopelijk wel. Voor ons is het nu bijna vakantie. Daar heb ik wel zin in. Het beste Jacob!

    Hartelijke groeten van tante Corrie

  • 12 Juli 2007 - 13:11

    Erny:

    Jacob, wat een schat aan ervaringen doe je daar op. Als ik het zo lees ben ik blij dat je in het Q-gebouw de eerste stappen in het kindergebeuren hebt gezet en je mannetje kunt staan. Succes en ik vind het nog steeds leuk je belevenissen te volgen.
    groetjes Erny

  • 12 Juli 2007 - 13:27

    Anne:

    Heej Jac!

    Zo te horen is wel tof daarzo!
    Gave foto's trouwens - leuk om te zien hoe het er daar allemaal aan toe gaat.

    Ik krijg morgen te horen of ik wel/niet ben ingeloot voor geneeskunde!
    dussj... *bibber* ;)
    Ik laat je de uitslag nog wel weten.. :)

    Liefs Anne

  • 12 Juli 2007 - 14:58

    Bertus:

    Hoi Kerel,
    Zo te horen vermaak je je goed. Geniet er lekker van. Ook over het algemeen prachtige foto's. De smerige met al die ledematen en hoofden, buikinhoud ed mogen wat mij betreft van de site gehaald. Niet leuk, niet educatief, meer shocking to me.
    Kerel zet 'm op, leer lekker veel en stuur ook eens een foto van al die Amerikaanse dames :-)

    Greetz Bertus

  • 12 Juli 2007 - 16:59

    Andre:

    Jakobus!
    Haal je ook nog wel eens adem?

    Mooie verhalen man. Wat dat betreft is de ER in Rotterdam maar peanuts. Een goede tijd nog gewenst daar in the far South. Ik ga nog effe wat afdelingswerk doen en dan ga ik 'huis toe'.
    Tot later, en een goede tijd nog daar!
    groeten

    dr dre

  • 13 Juli 2007 - 07:13

    Anne:

    Heeej jac.
    :D kben ingeloot in Groningen :D
    dus ik=blij!
    :D

  • 13 Juli 2007 - 17:09

    Arieke:

    ha jodokus:)
    klinkt allemaal geweldig man!!!
    als t kon kwam ik ff langs.. maja, toch echt iets té ver voor n theebezoekje;)
    kzou zeggen: HAVE FUN!
    greats.. arieke

  • 13 Juli 2007 - 17:43

    Ome Henk:

    Hallo Jacob,

    Haal maar gauw die foto's van de site.
    En zet er es wat foto's van je zelf op.

    De groeten van de Kamperzeedijk en van Oma van Dijk uit Genemuiden.

    Je moeder wordt hier vanavond ook nog verwacht, zoete inval dus.

    We zijn blij dat Anne ingeloot is voor Groningen.

    Ome Henk

  • 13 Juli 2007 - 19:06

    Anne:

    Heej Jac,
    Je moeder zou graag even je adres weten (er ligt een brief voor je klaar:)), en een telefoonnummer waarop ze je kan bereiken..
    Liefs
    je nichtje

  • 13 Juli 2007 - 19:33

    Anne:

    Heej Jac,
    Je moeder zou graag even je adres weten (er ligt een brief voor je klaar:)), en een telefoonnummer waarop ze je kan bereiken..
    Liefs
    je nichtje

  • 14 Juli 2007 - 14:57

    Marijn:

    Heej Jacob,

    Hoe istie in the far south? Zo te zien heb je het wel naar je zin in de RSA. Maar die foto's zijn wel vrij bruut, misschien moet je maar n paar van die hoofden er af halen..

    In Nijmegen is het jaar voorbij, nu lekker vakantie en zoeken naar een kamer. Hers gelukkig allemaal gehaald, op naar het 3e jaar.

    Veel succes daar en take care!

    Grts,

    Marijn

  • 15 Juli 2007 - 16:59

    Rinus & Willem:

    Hee die Jacob! Je maakt het mee! En inderdaad wel heftige foto's... Onze job ligt min of meer op de schop. Inmiddels zijn in juli twee AIOS aan het werk doordeweeks, waardoor het accent min of meer komt te liggen op het invoeren van anamnesen in het EPD en doorverbinden van telefoontjes aan de arts... Beetje jammer! Maar... in de weekenden dragen we twee seinen! Dus dan kunnen we wel vooruit!

    Een agent houdt een fietser aan: 'Zo, zo meneer, dat ziet er niet best uit.. Uw bel is kapot, der remmen werken niet en uw licht is stuk! Dat gaat u €50,- kosten!' 'OK', zegt de fietser, 'maar dan moet hij wel morgen klaar zijn!'

    Een man komt heel enthousiast thuis: 'Trees, pak je koffers, pak je koffers!'Wat is er dan?', vraagt zijn vrouw. 'Ik heb 20 miljoen gewonnen bij de lotto', roept de man. 'Oh, wat geweldig!', roept de vrouw: 'wat moet ik pakken? Zomer- of winterkleding?'
    'Maakt me niet uit!', zegt de man... 'Als je maar opdondert!!!!!'

    Verder natuurlijk veel groeten van Rinus & Willem! Je wordt benijd!

  • 16 Juli 2007 - 18:41

    James:

    hi Jacob . I hope you are ok.I climbed up a big mountain on sataday. That was really hard work and hjsbertha told me that you have been to africa and climbed up a very big mountain their.I hope you had a nice time.I play football nearly every day after school now as long
    as it is not raining!im glad its the summer holidays soon then i might have more time to play football.its been raining loads here.whats it been like in holland? I hope it has been sunny any way lots of love James

  • 16 Juli 2007 - 18:43

    James:

    jacob i hope you can come to england near us one day that would be really nice if you could. love James

  • 19 Juli 2007 - 19:05

    Abigail Crowter:

    hi can you say hi to giysbertha and areana for me.I am james sister.And please can you tell her i miss them all ready . from abi

  • 19 Juli 2007 - 19:07

    James :

    hi jacob giysbertha and areana have gone back to holland now.hope you and them are ok. love james xx

  • 20 Juli 2007 - 10:28

    Jacob:

    Hello Abigail and James and all the other members of the Crowter family,

    I love you little posts on the internet! I'm not able to say hi to Gijsbertha en Areana because I'm still in South-Africa... I'll do that when I back in Holland, but that only will be the end of September.

    Ah, my friend is playing a lot of football? Good, I'm trying to keep excersised with jogging. As football is a teamsport and I don't have teammates who want to play I can't play it now... terrible :(

    How are you all doing? I'm doing well, working a lot in a children's hospital now, seeing a lot of sick kids and trying to make them better! It's really nice work.

    Hope to see you later,
    Jacob

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacob

Deze site gebruik ik voor enige verslaglegging van mijn langere reizen in het buitenland. Hopelijk kan ieder er van genieten! (Tevens dient het ook als een geheugensteuntje voor mij; mijn belevenissen zou ik namelijk zelf haast vergeten!) Amicae amicique, vrienden en vriendinnen: reizen is leuk! Reizen is verslavend! Reizen is ontdekking van de wereld, maar ook van jezelf... Op naar een nieuwe zoektocht!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 55817

Voorgaande reizen:

14 April 2012 - 25 April 2014

America...

29 Oktober 2009 - 22 April 2010

Tweede African tour

31 Mei 2007 - 21 September 2007

Mij eerst Afrikaons reis

Landen bezocht: