Gynaecoloog in dop!! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jacob Dijk - WaarBenJij.nu Gynaecoloog in dop!! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jacob Dijk - WaarBenJij.nu

Gynaecoloog in dop!!

Door: Jacob

Blijf op de hoogte en volg Jacob

29 Juni 2007 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Amice amicique!

Het is volgens mij weer onderhand een week geleden dat ik een bericht heb geplaatst en voor mij ook weer de eerste vrije tijd... En dus weer tijd voor een bericht(je): weet nog niet hoelang het gaat worden, maar wie weet ben ik in een goede bui vandaag. Ik moet ongeveer een uur volmaken want ik heb een afspraak om 13.00 bij de universiteit van Cape Town voor mijn registratie... Was er net al, maar toen kon het niet; heb toen gedreigd dat ik me dan niet kwam registreren en kan nu iets later terugkomen :)
Sinds vrijdag heb ik 2 ambulancediensten gewerkt van 12 tot 24 uur op zaterdag en zondag. De ene in Mitchells Plain en de tweede in Pinelands (dat is de basis waar ik altijd werk, ongeveer 30 minuten lopen van mijn huis). Mitchells Plain is aan de andere kant van Cape Town, maar die zitten in een gebied met veel geweld... dusse: je weet waarvoor ik hier bij de ambulance zit he?!
Bij de ambulance was het gezellig, niet heel veel bijzondere dingen meegemaakt, anders wist ik het nog wel precies. Ow ja, had eten besteld en dat brande zo erg van de sambal dat ik het niet heb opgegeten (dat is het enige dat ik heb onthouden...).

Daarna (maandag) ben ik begonnen in het Mowbray Maternity Hospital (MMH). Daar heb ik maandag van 7.30 tot 22.00, dinsdag van 7.30 tot 24.00, woensdag van 7.30 tot 22.00 en donderdag van 7.30 tot vanmorgen 9.30 gewerkt. Lange dagen, veel uren, maar ontzettend veel gezien. Is in vergelijking met andere ziekenhuis (op het eerste gezicht iig) een stuk schoner en hygienisch beter. Toen ik er kwam werken op maandag voelde ik me wel een beetje verloren, ik wist helemaal niks van bevallingen doen, van alle zwangerschapsziekten en complicaties (ecclampsie, abruptio placentae, enz) en stond de hele dag te vragen waarover ze het eigenlijk hadden (ze gebruiken alleen afkortingen... sniksnik: de eerste dag dan). Ook werkte ik samen met een dokter die me niet veel liet doen omdat ze nog redelijk jong was. Dinsdag werkte ik met een dokter die me alles liet doen en dat deed ik natuurlijk prompt... Niet alles ging even goed, maar ja, daar leer je van :P
In het MMH werk ik op de afdelingen 'admission', waar alle mensen met klachten binnenkomen, '1st stage', waar alle mensen een bevalling afwachten of extra in de gaten worden gehouden na een bevalling, '2nd stage/labour ward', waar de bevallingen gebeuren en 'theatre', de operatiekamer. Nou, ik heb echt ongeveer alles van gynaecologie gezien... Maandag was zeg maar mijn acclimatiesatiedag waar ik afkortingen leerde, allerlei vragen stelde over verschillende zaken. Toen ik merkte dat ik op Admissions nog weinig kon doen ben ik naar Labour Ward gedaan waar ik bij verschillende bevallingen heb geholpen. Verder heb ik volgens mij toen de eerste keizersnede gezien en daarna geassisteerd (assisteren weet ik niet meer of het toen was of later, ik heb er al zoveel gedaan). Dinsdag begon ik weer in admissions en heb toen patienten zelf gezien, history taking (anamnese) en examination (lichamelijk onderzoek). Woensdag idem. Donderdag was ik 'on call', een 24uurs dienst. Die hebben we tot vanochtend vroeg volgemaakt. Pff, wat was het druk... Allemaal vrouwen die 'failure to progress' hadden, 'fetal distress' enz. Heb vanaf 20.00h gisteravond tot en met vanochtend 6.00 aan een stuk door aan de operatietafel staan assisteren (8 ceasars). Verder heb ik leren voelen hoe een baby ligt, speculumonderzoek gedaan (ben ik nu best goed in, is niet zo moeilijk) en al een behoorlijk aantal vaginale touchers gedaan (valt tegen..., maar begin langzamerhand vaardigheid te krijgen). Echt ontzettend leerzaam!!!
Vandaag nog een patient met een massale pleurale effusie van de linkeronderkwab van de long, met vergrote lymfeklieren overal aan de linkerkant: hoogstwaarschijnlijk TB (wordt nog uitgezocht)... Zoiets zul je in NL nooit tegenkomen. Mijn eerste bevalling die ik zelf deed was er eentje met de navelstreng (hoe heet dat ook al weer in het Nederlands) om de nek... en ging gewoon goed man :) In heb MMH hebben ze ook een afdeling kindergeneeskunde, maar daar heb ik bewust niet meegelopen omdat ik toch maandag naar het kinderziekenhuis ga...

Tsja, wat een belevenissen. En ik zit hier half slapend in het internetcafe mijn verhaal te typen. Vandaag ga ik geloof ik eens naar de kapper (kijken of ze er hier wat moois van kunnen maken). Verder duik ik straks weg in een lange winterslaap (na de afspraak en boodschappen) om morgenochtend voor een andere 24uurs dienst te werken. Zondag neem ik vrij, en maandag begin ik voor een hele week (7.00 tot 23.00) bij de Red Cross (the main part van mijn vakantie). Dat wordt wederom een week van hard leren en werken om daar alle afkortingen te leren kennen... Vertel ik uiteraard nog meer over.

Wat betreft foto's: ik heb een heel aantal smerige en mooie foto's verzameld, maar sommige kunnen niet aan het grote publiek worden getoond omdat je die echt met een nuchtere maag moet bekijken (die zijn te smerig). Heb nu een selectie van de foto's gemaakt die 'erbij door kunnen'. Ik hoop morgen foto's te maken van het ziekenhuis waar ik nu werk, welke dan volgende week op het net zullen verschijnen. Deze week ben ik nergens speciaal heen geweest, dus heb geen bijzondere uitgaansfoto's...

Ahum, 4 maanden is gewoon tekort. Ik wil nog zoveel doen hier, onderandere veel medische dingen leren, maar ook nog wat vrij nemen... Maar als ik vrij neem leer ik misschien minder medische dingen, maar, als ik veel werk kan ik geen toerist uithangen... Dillemma :P

Hier in ZA worden veel verschillende talen gesproken. Engels en Zuid-Afrikaans en Xhosa zijn de belangrijkste. Maar, Xhosa is de taal van de 'zwarten' (niet ironisch bedoeld) en kan ik echt niet spreken. Ook zijn er een aantal vrouwelijke patienten die echt geen engels of afrikaans kunnen; heb je een tolk nodig. Ook is het gesprek ook heel eenzijdig: dokter vraag ja/nee of hele korte vragen (is ook nodig vanwege het aantal patienten dat je zie) en patient antwoordt hopelijk kort (gisteren hadden we een kletsmajoor, vreselijk :) ). Daarmee maak je een kort assesment, bv. 23 y.o., G3P1M1 @ 35/40 by early USS 22/40, referred to ..., complaining of, SROM, PVB, LAP, FMF, FHR, CTG, USS, IOL, enz (nog veel meer afkortingen) en uiteindelijk een plan die je met de dokter bespreek (dit is Admission); hierna wordt de patient naar huis, naar de afdeling of naar 1st of 2nd stage gestuurd... Of ze bevalt op de admission als het druk is (hadden gisteren een toilet bevalling): ze moeten altijd een 'plasje' inleveren, en de baby kwam er daar al uit... Bv. tijdens onze dienst gisteren 43 patienten op admission, redelijk veel. In principe werkt er een arts assistent (in onze termen) op admission, die ik dan help. Verder op 1st en 2nd stage 2 arts assistenten en een arts, die af en toe komt kijken, maar ook de afdeling erbij heeft.... dus lekker druk. Ik geloof dat ik er nog te vol van ben en stop maar even... Het was gewoonweg een prachtige ervaring en misschien kom ik er na de dienst van morgen nog wel terug, wie weet :) (neem ff vrij bij Red Cross ofzo)

Maandag ga ik trouwens verhuizen naar de Red Cross estate, naar de nursing home (hopelijk veel nurses :P); dit is veel goedkoper, maar ik ga mijn huisje van nu wel missen denk ik.

Nog wat over het land. Het weer is de laatste dagen geloof ik wel mooi geweest, vandaag is het igg erg mooi. Zonnig, lekker warm, prachtig gewoon. Ik leg mijn bed gewoon in de tuin en val daaar in slaap ...
Het openbaarvervoerssysteem van ZA is voor het grootste deel afhankelijk van de 'minibusses' (in Cape Town iig). Je hebt treinen, maar die zijn eigenlijk alleen veilig tijdens het spitsuur, maar dan weet je het ook niet zeker. Er zijn gewoon bendes die mensen overvallen. Het is 'of je geld/alles (mag je misschien je ondergoed houden, als het niet te nieuw meer is) of je wordt eruit gegooid (wat nog wel eens gebeurd, ze kiepen ze uit het raam/deur). Verder heb je de 'grote' bussen, maar daar reizen betrekkelijk weinig mensen mee. Die rijden op vaste tijden en alleen tijdens de spits worden die efficient gebruikt. En dan heb je de taxi's (die natuurlijk aardig wat geld kosten) en de minibusses. Dit zijn meestal Toyota-busjes die door heel Cape Town heenrijden/jakkeren (is een beter woord). Over het algemeen hebben ze vaste ritten en rijden ze gewoon als ze vol zitten. Je kunt ook een persoonlijke rit krijgen, maar dan kost het je wat meer geld. Onderweg worden er steeds mensen ingeladen, ook al ie al vol zit. Ik zat een poosje geleden in een bus met 16 mensen ofzo...en dat zat echt vol. Maar het is een prachtig systeem. Bv. met de trein naar centrum Cape Town (5.5 Rand) met de minibus terug (3.5 Rand); 55 eurocent en 35 eurocent... helemaal niks natuurlijk :D
Die minibusses worden gerund door bedrijfjes die chauffeurs in dienst hebben (over het algemeen). De chauffeurs moeten de auto 's avonds weer volgetankt inleveren en betalen daar een bepaald bedrag voor. Alles wat ze meer hebben verdiend mogen ze houden. Onderweg hebben ze altijd een passagier die de hele tijd roept waar ze heen rijden.... Mowbray, Mowbray...

Oeps, ik moet stoppen. Het internetcafe gaat over 5 minuten dicht. Ga proberen een kapper te vinden.

Leuk om de geluiden vanuit NL te horen... Wens jullie weer allemaal een heel goed weekend en hoop volgende week jullie berichten weer te lezen.

Mijn Zuid-Afrikaanse taalgebruik wordt steeds beter, ga het steeds beter verstaand. Das baie mooi man! Ik hoop in het Red Cross vrijer gebruik van internet te kunnen maken, ze hebben daar een bibliotheek....

Groetjes enne tot horens/sprekens,
Jacob

Reggie, nummer klopt volgens mij soms wel soms niet. Vanuit mij thuis konden ze mij niet bereiken, maar iemand anders had het gelijk goed.
BennieBoy, ah, dat klinkt goed! Dan kom ik misschien wel ff bij je kijken als ik tijd over heb of als ik de co-schappen niet zo leuk vind :P
Anderen komen volgende keer weer aan de beurt!
Ow ja en de foto's gaat nu niet lukken.

Ik ga voor de zekerheid maar ff afsluiten. Ik wil mijn data niet verliezen....

Tot sinas!

  • 29 Juni 2007 - 11:33

    Hendrik:

    Hé kerel,

    Wat n actieverhalen. Zo te horen doe je bepaalt niet rustiger aan dan in Nederland! Wel gaaf hor. Vergeet je niet om ook nog wat van Afrika te bekijke? Zal wel lukke met jou daar. Heb ondertussen vakantie ... tenminste, zo noemen ze dat. Momenteel nog druk dus. Veel succes hè!


    Groetjes Hendrik

  • 29 Juni 2007 - 13:40

    Aris:

    Pas op voor overdosis...

    Enne, je zou toch een tijgervel voor me meebrengen? Dan moet je wel eerst zo'n gestreept beest vangen, dus moet je toch minstens een dag vrij nemen om die te jagen.

  • 29 Juni 2007 - 21:28

    Je Liefje..:

    hoi..

  • 29 Juni 2007 - 21:33

    Tiemen:

    he dude..
    how ya doin downtown?
    kijk je een beetje uit daar... eet niet teveel sport goed... ga een keer surfen..
    ik ben lekker klaar met mijn toetsen... heerlijke vakantie nu.. he ik ga je over 4 maanden missen denk joh.. wanneer kom je ook alweer terug?
    he het ga je goed overtheeree..

    en doe mij maar een 9 mm inplaats van tijgervel..

    kusjes

    the ya always loving(topzin)

    brether tiemen van dijk

    dag snotneus..

  • 30 Juni 2007 - 14:47

    Evert VS:

    Hee Jabbok!

    Ik zal ook maar weer s n reactie plaatsen! Ik zit ongeveer net zo veel (of beter gezegd weinig) achter internet als jij denk ik, maar bij mij is het iig gratis :)
    Ik heb al je verhaaltjes geleze, over dat je moet helpe met kinder baie enzo en daardoor is mn uurtje hier alweer bijna op, snif.
    Als je nog een keer ni weet ni wat:
    23 y.o., G3P1M1 @ 35/40 by early USS 22/40, referred to, complaining of, SROM, PVB, LAP, FMF, FHR, CTG, USS, IOL
    enzo betekent kun je mij natuurlijk altijd belle.
    Kben vorige week nog in NL gweest maar ben vergete de ponden op te halen.. Heb wel allebei mn tentamens gehaald, dus ben niet helemaal voor nix teruggweest.
    Terwijl jij Afrikaans leer ben ik hier al druk bezig met Pools, haha, dr wone hier haast nog meer Polen dan Britten! Net Nederland :p
    Ho snik mijn minuten zijn ook behoorlijk aan het slinken hier, dus kga nog ff gauw mn mail checkn.

    Spreek je later buddy,

    Grtzz

    Evert



  • 01 Juli 2007 - 07:02

    Dr Dre:

    Jacobus!
    Met dat fingerspitzegefuhl van jou zit het wel goed dus. What a load of impressions! Vergeet inderdaad niet natuur&cultuur mee te pikken, zou jammer zijn in zo'n mooi land. Veel succes en plezier nog daar, Jacob!
    God's zegen.

    Andre

  • 02 Juli 2007 - 08:42

    Carla:

    Ha Jacob,

    Volgens mij vermaak je je wel daar, leuk joh! Ik zou maar veel werken als ik jou was, want tourist zijn daar lijkt me gevaarlijk :-P

    We zijn hier heel druk met de CSFR, volgend jaar hebben we twee lezingen van een filosoof/theoloog.

    Veel (werk)plezier daar!
    Groetjes, Carla

  • 05 Juli 2007 - 11:50

    Bennieboy:

    he flap,

    Klinkt allemaal goed!maar waar blijven die heftige foto´s->stuur ze anders ff naar mn mailadres;)veel succes met alles daar kerel

  • 06 Juli 2007 - 15:58

    James Crowter:

    how are you? when will you come to england? by by

  • 06 Juli 2007 - 16:02

    Gijsbertha:

    ha Jacob, alles goed daar? Hier boven een little text from James. Hij weet niet meer te vragen maar vindt het super leuk als je er op reageert.

    Succes daar met je werk. groetjes uit England

  • 10 Juli 2007 - 10:59

    Adriaan Jr.:

    Hey Jakob,

    Goed bezig! :D Indirect voel ik me toch trots dat mijn 'Soli-oom' in Zuid-Afrika rondspringt... Of vind je dat geen goed idee? :P

    Veel succes nog daar,

    Groeten A3

  • 10 Juli 2007 - 14:54

    Je Babe:

    he ik mis je zo...
    wat gaan we doen als je terug ben?

  • 10 Juli 2007 - 14:56

    TIemen:

    dude!!

    how di

  • 10 Juli 2007 - 14:59

    Je Moeder...:

    Alarm...

    bel je ff.. kan je niet meer missen...

    groetjes babe..

    je mama..

    dikke zoen...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacob

Deze site gebruik ik voor enige verslaglegging van mijn langere reizen in het buitenland. Hopelijk kan ieder er van genieten! (Tevens dient het ook als een geheugensteuntje voor mij; mijn belevenissen zou ik namelijk zelf haast vergeten!) Amicae amicique, vrienden en vriendinnen: reizen is leuk! Reizen is verslavend! Reizen is ontdekking van de wereld, maar ook van jezelf... Op naar een nieuwe zoektocht!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 912
Totaal aantal bezoekers 55749

Voorgaande reizen:

14 April 2012 - 25 April 2014

America...

29 Oktober 2009 - 22 April 2010

Tweede African tour

31 Mei 2007 - 21 September 2007

Mij eerst Afrikaons reis

Landen bezocht: