Well, that was my first week! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jacob Dijk - WaarBenJij.nu Well, that was my first week! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jacob Dijk - WaarBenJij.nu

Well, that was my first week!

Door: Jacob

Blijf op de hoogte en volg Jacob

09 Juni 2007 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Beste allemaal,

Uit het verre zuiden weer even een bericht. Zit weer 'even' (dit kost me wel aardig wat tijd) in het internetcafe, waar de minuten langzaam onder mijn vingers wegtikken (letterlijk en figuurlijk). Heb nu een contract dus kan ik wat goedkoper internetten; kost sowieso maar 1 euro per uur (55R per 6 uur; 10 Rand is 1 euro). Over de prijzen verbaas ik me steeds weer. De meeste dingen lijken duur, maar als je het door 10 deelt is het ineens heel erg goedkoop. Uit eten bijvoorbeeld, kost bijna niks. Het hoofdgerecht kost 5 euro ofzo, nagerecht 1 euro en drinken 0,50 euro: reken uit, een volledige maaltijden voor zo'n 7 euro. Dus je weet hoe ik terugkom...
En voor de McDonaldfans onder ons... het is hier best goedkoop :) Een soort McDonald (Steers) heeft een aanbieding voor 6,95 euro: 4 burgers, 1 grote patat en 2 dipsauzen.... :P (dat is nog een eten; niet dat ik het heb gegeten hoor).

Het is me gelukt om donderdag een heel aantal foto's op de site te krijgen. Dus als je ze nog niet gezien heb kun je foto's vinden op http://jacobvandijk.aroundtheglobe.nl. Ik probeer volgende week maandag of dinsdag de fotosite wat bij te werken (nu staat er maar een selectie op). Dan komen er ook wat mooie plaatjes bij van ongevallen, van medische spullen enzovoorts.

Hoe was het deze week? Ik kan zeggen dat het me heel best is vergaan. Ben dinsdag begonnen met werken bij de ambulance (waar ik nog 3 weken werk) en heb dinsdag een shift van 9h tot 21h gedaan, woensdag 12h tot 22h, donderdagnacht 20h tot 8h, vrijdagnacht 19h tot 7h en vannacht ook 19h tot 7h... Door mijn ervaring bij de ambulance in Nederland kijk ik wel met hele andere ogen naar de ambulancehulpverlening hier, en ik moet zeggen dat het toch 'anders' is.
Ten eerste zijn de spullen die ze hier gebruiken primitiever (foto's volgende week) en werken ze veel minder effectief. In Nederland heeft iedere ambulance ongeveer dezelfde indeling, zodat je weet wat je moet pakken en dat je weet waar het ligt. Hier heeft iedere ambulance een andere indeling, bijvullen gebeurd erg slecht, en heeft iedere ambulancebroeder (paramedic) een eigen tas met spullen. Ook heeft de ambulance een heel andere status dan ik Nederland (in Nederland gaat iedereen aan de kant, hier denken ze er zelfs niet over om aan de kant te gaan als we met zwaailicht en sirene aan komen rijden). Dat is echt raar, met spoed rijden is echt nog niet zo heel erg snel...

Voordat ik verder ga met mijn belevenissen bij de ambulance moet ik ff wat vertellen over het systeem hier.
Bij de ambulancedienst hier heb je 4 verschillende 'levels' van scholing: basic life supporters (BLS), intermediate life supporters (ILS), paramedics en doctors.
De BLS'ers kunnen de basis dingen (als verband aanleggen, iemand op de wervelplank leggen enzo) en hebben volgens mij drie medicijnen die ze geven (moet ik ff navragen): geactiveerde kool, verneveling (bij astma) en nitro voor pijn op de borst (weet ik niet zeker). ILS'ers mogen hetzelfde en kunnen ook infusen aanleggen, maar medicijnen geven ze ook niet. Dan heb je paramedics (vergelijkbaar met de ambulanceverpleegkundige in Nederland) die medicijnen hebben (allemaal een eigen tas met spullen), die monitors hebben, die patienten kunnen beademen, die intuberen enzo. Dan heb je nog de doctors die alleen naar de ernstige gevallen gaan en hetzelfde doen als de paramedics. Gewoonlijk rijdt er in heel Cape Town per divisie 1 paramedic (!) en 1 doctor voor het hele district (3 divisies). Dat betekent dus dat de zorg heel anders geleverd wordt. Bij patienten met een mogelijk hartinfarct kan alleen de paramedic bloeddruk meten, een ECG maken (6 afleidingen; 12 afleidingen hebben ze niet op de ambulance) en de saturatie meten... Best raar! Gelukkig is het in Nederland anders, en komt er in iedere ambulance een geschoolde verpleegkundige en een getrainde chauffeur die ergens tussen de BLS en ILS'er inzit.
Hier bij de ambulance hebben ze 'gewone' ambulances (volkswagen en mercedes busjes) en responsecars. Die ambulances vervoeren patienten (tot 3 liggende patienten toe). In iedere ambulance zitten standaard 2 brancards en vaak 1 extra ding die nog ergens in de lucht gehangen kan worden. Dit is vaak ook nodig, want ambulances worden vaak voor de raarst dingen geroepen (gewoon transport). Ook gebeuren hier zoveel ongelukken (motor vehicle accidents: MVA's) dat je veel brancards goed kan gebruiken: pas een ongeluk met 51 patienten, gister een met 11 (vertel ik nog meer over).
De reponsecars bevatten een paramedic of doctor en alle spullen die zij gebruiken: dat is dus de advanced life support. Die worden soms alleen gestuurd of samen met een ambulance. En vaak wordt weer een ambulance gevraagd (als er vervoer nodig is).
Ow ja, hier heb je ook private en public ambulances. Private moet je voor betalen en public wordt betaald door de overheid. Als je in Nederland een ongeval of iets dergelijks heb bel je 112. Hier moet je apart de politie, brandweer, ambulance bellen (allemaal andere nummers). Verder heeft de private ambulance ook weer een ander nummer...

De dingen waarvoor de paramedic geroepen wordt (daar rijd ik altijd mee) zijn redelijk vaak voor pijn op de borst, soms 'astma' (longklachten komen hier heel veel voor) en vaak voor MVA's. Heb dan ook al meer ongelukken in 4 werkdagen dan ik tijdens al mijn ritten met de ambulance in Nederland heb gezien. Gisteren waren we op weg naar een andere ambulancepost (er zijn er 3 in Cape Town) om een beademingsapparaat weg te brengen toen we in een file stonden. Toen we langzaam door reden zagen we ineens allemaal blauwe lichten voor ons (politie; de ambulancezwaailichten zijn rood); toen we dichtbij kwamen zagen we dat het een MVA was en zijn we snel gaan kijken. Toen we op de 'scene' kwamen zagen we een minibusje op zijn kant liggen met in de berm een bonte verzameling aan gehavende patienten (11 maar liefst). In ambulancetaal: 1 blue (dood), 2 red (instabiel), 3 yellow (stabiel, maar ernstig) en 5 green (lopend, maar gewond). Als je daar aankomt is de politie de mensen al aan het helpen, maar dan moet je echte triage doen en vragen voor meer ambulances. Eerst check je aan de hand van de pupillen en hartslag of mensen leven (als je daar niet zeker van bent). Daarna kijk je wie instabiel zijn en wie niet. Verder maar de natuurlijk gebruik van politiemensen om wonden af te drukken en mensen liggend te houden... Erg leerzaam. Ik zet een foto van de 'lege' scene op de site (zonder patienten). Ow ja, ik had mijn eerste 'gunshot' afgelopen donderdagavond; daarvoor kom ik hier natuurlijk :P Het was een jongeman die in zijn borstkas (chest) was geschoten, maar die niet zwaargewond was. Zijn parameters waren stabiel en na de gaten in zijn borstkas afgeplakt te hebben, infuus gegeven en op de monitors aangesloten te hebben zijn we snel met hem naar het ziekenhuis gegaan. Andere ambulanceverhalen gaan nog volgen, maar ik moet zo ook weer beginnen met werken dus ga een beetje afsluiten.

Nog ff kort; het systeem van ziekenhuizen is ook anders. Je hebt private en government hospitals, waar je dus veel voor betaalt, of waar de overheid alles betaalt. Binnen de government hospitals heb je 'day hospitals' (in de wijken), secondary en tertiary hospitals. In oplopende volgorde wordt de zorg steeds beter. Day hospitals hebben bijna niks, soms niet de goede medicijnen (die moet de paramedic dan soms geven). Secondary hospitals zijn echt ontzettend druk; die krijgen alle instabiele en moeilijke patienten van de day hospitals. De tertiary hospitals zijn er maar 3 van in Cape Town (1 kinderziekenhuis, waar ik nog ga werken, en 2 andere). Alleen in deze ziekenhuizen is een CT-scanner (in de meeste private hospitals ook)... Tussen de verschillende ziekenhuizen moeten wij vaak beademde patienten transporteren (afgelopen nacht nog een kindje die ik zo'n 2 a 3 uur heb beademd met een ballon).

Conclusie: de zorg in Nederland is een stuk beter! (daar kom ik nog wel een keer op terug).

Pfff, ik moet echt stoppen; heb nog allerlei dingen die ik nog moet uitleggen/vertellen, maar dat zijn dan weer onderwerpen voor een volgende keer.

Ok, I'm going home. Ow ja, ik praat hier alleen maar Engels en Zuid-Afrikaans (kan ik best goed, is eigenlijk hetzelfde als Nederlands, maar dan anders :P). Bij het Suid-Afrikaons (zo zeg je het ongeveer) moet je soms een beetje overdreven klemtonen leggen, maar sommige woorden zijn echt anders. Bv: auto=motor, motor=motorfiets, fiets=fiets, vrachtauto=vrachtmotor :D.

Well, thank you for you attention! Leuk om al jullie berichtjes te lezen, houd dat ook vol (dan probeer ik jullie ook steeds bij de praten :P)... Baie dankie!

Iedereen nog succes met werk, studie!

Allemaal de hartelijke groetjes en tot horens,
Jacob

P.S. Aris; zou je voor mij OfficeCenter kunnen bellen? Ik heb daar en Ipod gekocht en mijn rechteroordopje doet het niet. Zou je kunnen vragen hoe ik dat moet regelen nu ik hier zit?
P.P.S. Barend, gaat het weer een beetje met de wond in je knie/been?
P.P.P.S. Woutera, geslaagd? Heb je de cijfers al?
P.P.P.P.S. Adam en Johanneke, zijn jullie een beetje klaar voor de bruiloft? Hou me op de hoogte!!
P.P.P.P.P.S. Reggie en andere ambulanceconsorten: goed dat jullie me een beetje opgeleid hebben zeg... ABC was het toch? Ik zie dat jullie de heli een paar keer nodig hebben gehad?! Ik hoop binnenkort ook te gaan vliegen met 'fixedwing' of heli hier.
P.P.P.P.P.P.S. Ome Arjan, de ziekenhuisgebouwen en dergelijk mogen wel eens bijgewerkt worden. Ik ga proberen van verschillende locaties wat foto's te maken. Een traumakamer in Nederland (Nijmegen bv) voor 1 patient is echt ongekend groot, hier leggen ze 3 traumapatienten in zo'n ruimte.
P.P.P.P.P.P.P.S. Als iemand mij wil bellen kan dat wel, maar door mijn onregelmatige werktijden zal ik er gewoon niet altijd zijn).

  • 09 Juni 2007 - 17:40

    Annebetdeke:

    Ha Jaap

    met mij gaat t redelijk goed and with you:)
    ik moet over 2 weken een sssspprreek---bbbeurt doen;(
    suc-6 jan ga je goed
    nu weer annebeth..

    Martin heeft een brommer gekocht.
    Barend zit nog telkens met zijn voet in de biotex.Ik heb een ontstoken plekje op mijn
    voet.

    succes hoor Jaap
    Annebeth


  • 09 Juni 2007 - 17:55

    Barent :

    he jacop het gaat wel met mijn voet allen de wont is nog niet genezen het ziet er fies uit j je kan zo mijn voet in kijken. maar ik moet nu naar bed. kus van barend


  • 09 Juni 2007 - 18:37

    Hendrikkkkkkkkkkkkkk:

    Héééééééééééééééééééééééé JACOB !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    m'n Tttttttttttttttttttttooooooooooeeeeeeeetsssssssendddddoooooooenhhhhhhhhhetnnnnnnnnnnnieeeeeeeeeeeettttttttttttttmmmmmmmmmmmmmmmmmeeeeeeeeeeeeeeeeerrrrrrrrrrrr:D

    kben vandaag(zaterdag) naar Dakar geweest in ederveen. Was best mooi:)
    Gisteren was er bij ons markt op school

    Tiemen heeft gisteren een ongelukje met de auto gehad. een brommer was op zij weghelft hij ontweek hem en raakte in de sloot toen is die over de kop geslagen met Arjan z'n auto.:(

    De Groeten
    Hendrik

  • 09 Juni 2007 - 19:36

    Peter:

    hee jacob

    interessant om je verhaal zo bij te houden :)! t komt helemaal goed met jouw, zo te lezen ..

    Je fotoos zijn ook gaaf om te zien (zijn alleen zoo klein :o)


    Hee .. succes daarzoow! Groetz

  • 10 Juni 2007 - 18:18

    Hans:

    Hoi beste Jacob,

    Leuk om je belevenissen te volgen.
    Ik begrijp dat je voor het "echte werk" in Zuid Afrika moet zijn......?
    Opschepper!

    Ben benieuwd naar je foto's.

    OK beste kerol, voorzichtig en veel plezier.

    Hartelijke groeten,

    Hans

  • 11 Juni 2007 - 07:18

    Tante Corrie:

    Ha Jacob,

    Tsjonge, wat kun je veel vertellen. Je beleeft daar heel wat. 't Is maar goed dat je nu al veel vertelt, anders kun je het niet meer allemaal onthouden. Dit moet je bewaren, dan heb je er mooi een boek van. Oma en opa zijn vandaag, 11 juni, 48 jaar getrouwd.

    hartelijke groeten van tante Corrie

  • 11 Juni 2007 - 08:08

    Hendrik:

    Hé Jabbok,

    Leuk hé die verhalen. We volgen ze met heel de fam. Veel plezier daar!

    Gr. Hendrik


  • 11 Juni 2007 - 11:46

    Erny:

    Te gek Jacob wat jij daar in die korte tijd meemaakt. Interessant om je zo te volgen. Wij maken in verhouding erg weinig mee. Als ik je verslag lees ben ik blij dat ik in Nederland woon!
    groetjes

  • 11 Juni 2007 - 13:18

    Reggie:

    Maar goed dat je goed hebt opgelet tijdens je stage. Leuk verslag en ben blij dat je de bevolking daat iets kunt leren. Wij volgen je belevenissen hier op de voet en zijn bijzonder benieuwd naar alles je daar ziet en meemaakt. Denk je aan wat leuke plaatjes???

    Goed Dok, pas goed op jezelf.

    groet

    Reggie

  • 11 Juni 2007 - 14:00

    Khalid:

    hey Jacob ik hoop dat je daar veilig bent en wens je allerbeste. hoop van je meer te horen; ik vind het best wel interessant wat je allemaal meemaakt. dit is een leuke manier om ons op de hoogte te houden, had ik ook moeten doen maar je weet ik ben erg slecht hierin.
    de groeten.

  • 12 Juni 2007 - 09:14

    Reggie:

    Ha dok...
    Het regent hier in Holland en ik kom uit de nachtdienst. CVA tje, C2H5OH ++++, POB tjes!!!!. Het lijkt of er geen einde aan komt. Ik ga nu even een paar uurtjes pitten, vanavond weer huisartsen/verloskundige training/nascholing. Hoe is het daar???? Nog veel auto's van de weggeraakt of tegen een obstakel???

    Mcg.(=Met Collegiale Groet)

    Reggie

  • 12 Juni 2007 - 16:47

    Evert:

    Ha Jacob,

    Niet te geloven, wat een verhalen kun je schrijven. Leuk om zo op de hoogte te blijven. Je beleeft dr nog 't wel 's wat. By the way hier alles goed. En zo te lezen daar ook. 'k Ben benieuwd naar je volgende verslag.

    Take care

    Evert

  • 12 Juni 2007 - 19:04

    Aris En Marjanne:

    Hee Jacob in het verre Afrika, al last van heimwe. als je zulke ongelukken tegenkom zal de adrenaline wel door je lijf heen jagen (vooral in het begin) Je zult nog wel een denken had ik de apperatuur en medicijnen uit Nederland maar ter beschikking op momenten van nood. Doe je verder rustig aan?

    groeten
    ons

  • 13 Juni 2007 - 15:11

    Lady's Schouten:

    Ha Jacob, interesting al je verhalen zeg! Leuk om te lezen!
    Wel leerzaam hoor zo'n periode in het buitenland! Heb je ook nog vrije dagen dat je de omgeving kunt gaan verkennen? Of ben je dan uitgeblust :-)?

    Werkse en geniet ervan....groetjes Gijsbertha & Ariaantje


  • 14 Juni 2007 - 08:22

    Je Meisje:

    he lekker ding...

    hou je taai daar he...

    kusjes t

  • 14 Juni 2007 - 08:24

    Tiemen..:

    He Jacob welk meisje vind jou nou weer een lekker ding?

    alles goed daar? ik heb t gevoel dat ik je over ongeveer 5 maand ga missen..

    mag ik je dan bellen??
    kusjes

    timeneedjadjfmdjasdfnnd....

  • 14 Juni 2007 - 12:45

    Annebeth:

    Ik had een beetje peg met gym
    ik wou de bal vangen en dat ging een beetje verkeerd met vangen
    hij kwam keihard tegen m'n pink aan
    eerst dacht papa dat ie gebroken was maar hij is gelukkig (maar zwaargekneust)niet gebroken
    er gebeurt trouwens wel veel nu je weg bent
    suc-6 Jan gajegoei:)

  • 14 Juni 2007 - 15:34

    Tiemens Meisje:

    He Tiemen,

    Geen gekke dingen zegge he?!

    Liefs,
    mij

  • 14 Juni 2007 - 22:57

    Jacomine:

    Hey Jacob,

    Leuk om steeds je verhalen te lezen. Ik heb bijna zin om echt naar Afrika te vliegen en s zelf te gaan kijken hoe t daar is. Ik denk zeker dat het je verandert in zekere zin. Je gaat zien hoe goed het geregeld is in Nederland in ieder geval.
    Kzal morgen nog s de groeten doen aan Adam en Johanneke ;) Helaas hebben we dr niet aan gedacht dat ik jouw plaats wel in kon nemen als daggast... haha.

    He, succes verder daar en hou je haaks!

    groetjes Jacomine

  • 19 Juni 2007 - 20:34

    Arieke:

    haa 'neehoofd'!!!

    je beleeft wel veel daar zeg!!!
    s nog ns wat anders dan dit natte kikkerlandje...;)
    ik lees al je verhalen.. mense je hebt wel schrijftalent zeg!:-O
    hej, nog héél veel geluk, plezier, succes, wat ook, in 'verwegistan'!

    grtzz arieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacob

Deze site gebruik ik voor enige verslaglegging van mijn langere reizen in het buitenland. Hopelijk kan ieder er van genieten! (Tevens dient het ook als een geheugensteuntje voor mij; mijn belevenissen zou ik namelijk zelf haast vergeten!) Amicae amicique, vrienden en vriendinnen: reizen is leuk! Reizen is verslavend! Reizen is ontdekking van de wereld, maar ook van jezelf... Op naar een nieuwe zoektocht!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 55817

Voorgaande reizen:

14 April 2012 - 25 April 2014

America...

29 Oktober 2009 - 22 April 2010

Tweede African tour

31 Mei 2007 - 21 September 2007

Mij eerst Afrikaons reis

Landen bezocht: