Eerste weekend overleefd :) - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jacob Dijk - WaarBenJij.nu Eerste weekend overleefd :) - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jacob Dijk - WaarBenJij.nu

Eerste weekend overleefd :)

Door: Jacob

Blijf op de hoogte en volg Jacob

04 Juni 2007 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Ha allemaal,

Het is alweer maandag, de tijd gaat snel. Tot nu toe ben ik nog lekker vrij, maar vandaag heb ik een paar afspraken met mijn 'bazen' bij de verschillende werkplekken. Ik hoop dan ook morgen te kunnen beginnen bij de ambulance, maar dat hoor ik vanmiddag.

Ik heb het zeker naar mijn zin hierzo! Mijn huisgenoten zijn gezellig (met een prachtig Schots en Iers accent, dus soms moeilijk te verstaan; sexteen ipv sixteen, Bretan ipv Britain). Dat is soms nog best lastig verstaan vind ik! Verder kunnen zij natuurlijk allemaal van huis uit erg goed Engels en dan merk je wel dat je nog wat achterloopt in jouw woordenschat enzo.
Tot en met gisteren was het prachtig weer, echter gisteravond begon het te regenen (gieten) en onweren enzo. Vanmorgen is het nog steeds een beetje donker, maar ik ben nog niet natgeregend.
Hier in Zuid-Afrika gebruiken ze de Rand, wat betekent dat ik steeds aan het omrekenen ben naar euro's (haha). Is ongeveer 1/9 euro... Meestal valt de prijs wel aardig mee.

Zaterdag zijn we naar Robben Island geweest zoals ik al zei, ik probeer zo wat foto's te plaatsen (lukt nog niet zo goed). Check ook http://jacobvandijk.aroundtheglobe.nl. Het was een prachtige dag! We moesten er natuurlijk met de boot heen, wat ongeveer 20 minuten duurde; heb een paar hele mooie foto's kunnen maken. Toch wel indrukwekkend zo'n gevangeniscomplex, waar bv. Nelson Mandela een heel aantal jaar heeft gezeten (volgens mij 18 ofzo). We werden rondgeleid door een gids die zelf ook 6 jaar daar gevangen had gezeten (hij kwam er als 20-jarige)...

Zaterdagavond de stad in geweest nadat we bij Robben Island waren geweest om wat te eten en daarna met de taxi naar huis gegaan... (heen waren we met de trein gegaan) Je voelt je toch niet helemaal veilig als je daar door het donker loop. Ik heb al verschillende Zuid-Afrikaanse 'vrienden' (zeggen ze tenminste), maar als ik ze geen geld geef lopen ze gauw weer weg...

Ow ja, in ons huis hebben we ook een huishoudster; dat werkt super! Ik hoef mijn was maar te geven en het wordt gewassen (uiteraard krijgt ze een vergoeding). De huishoudster woont met haar man en haar dochterje (van 2 jaar) in een heel klein huisje achter ons huis. Het zijn vluchtelingen uit ehm... ff nadenken Namibie ofzo (weet niet zeker). Dat dochtertje is echt een prachtig kindje, maar is nu een beetje ziek (al een paar dagen).

Gisteren op zondag lekker thuis gebleven (anderen gingen wel een beetje rondkijken). Heerlijk uitgerust, eten gekookt, en zondag houden.

Mijn adres voor deze maand is:
Jacob van Dijk
37 Strubens Road
Mowbray 7700
Cape Town (weet niet of dat er ook bij moet)
South Africa
tel. nr: 0027216868321

Je kunt me allemaal hierop bellen, ik heb nl. nog geen SIM-kaart; ga daar misschien nog wel aan proberen te komen (maar weet nog geen winkel daarvoor). Op deze telefoon kan ik alleen inkomende telefoontjes verwerken, kan niet zelf bellen. Als je belt moet je wel ff in het Engels starten want het is goed mogelijk dat je iemand anders eerst krijg (huisgenoot, huishoudster ofzo). 'S avonds zal ik meestal wel thuis zijn, hoewel, ik weet nog geen werkrooster.

Nog ff wat persoonlijke dingen;
He Barend, allemensen! Gevallen? Hoe gaat het ermee? Iig beterschap; als ik thuis ben kom ik het litteken wel bekijken :)
Adam & Johanneke: ik heb geen mobiel (tenminste: geen SIM). Maar je kunt me op bovenstaand nummer bellen.

Nou, ik ga ff stoppen. Nog winkelen en dan naar de afspraak toe lopen (ja, ik loop hier heel wat af!). Volgende bericht komt wrsch pas over een week ofzo, heb ook geen tijd over :)

Hou je allemaal taai,
Jacob

P.S. Foto's uploaden werkt niet helemaal goed, maar ga daar nog wat op verzinnen.

  • 04 Juni 2007 - 08:05

    Marga:

    Hé Jacob,

    Leuk om zo mee te lezen, ben erg benieuwd of je over een maand ons ook nog zo goed op de hoogte houd :)
    Maar nu is het in elk geval interessant om te lezen.

    Succes met je gesprekken vandaag. En succes bij de ambulance.

    Ik ga weer lesgeven, (jaja in Nederland gaat alles weer door...)

    Groetjes Marga

  • 04 Juni 2007 - 08:32

    Barend:

    jacop ik was in de bergen aan tspeelen
    en toen gleed van de berg en ik zag niet
    dat daar een groot glas lag en toen scheurde ik erlangs

  • 04 Juni 2007 - 10:49

    Gijs:

    Hoi Jacob,

    Leuk weer van je te horen! Ben heeel benieuwd naar de foto's. Suc6 als je morgen hoopt te beginnen.

  • 04 Juni 2007 - 10:51

    Cindy & Robin:

    Hee JD!

    We houden je in de gaten!

    Kus x x van je roommates (de leukste ;))

  • 04 Juni 2007 - 13:06

    Heintje:

    Hee Jacob erg leuk om zo met je mee te kunnen leven. Een hele fijne en leerzame tijd wens ik je toe.
    P.s heb jij de taalcursus hongaars nog van mij? Khoor het graag.
    Succes met alles en hoop je verhalen te volgen.

    Hgr Heintje

  • 04 Juni 2007 - 13:20

    Bennieboy:

    He flap,

    Klinkt goed allemaal, ik kom de gelederen ook een beetje versterken over 8 weken->alleen dan het echte werk....;)heel veel succes daar, doe je best en laat nog x wat meer van me horen(als ik wat meer tijd heb)hoi hoi groet ben

  • 04 Juni 2007 - 15:28

    Hermina:

    Ha Jacob,

    leuk om je verhalen te volgen! 'k Weet een beetje waar je het over hebt (2 jaar geleden Tafelberg, Johannesburg, Durban etc. ontdekt). 'k Krijg weer helemaal de kriebels bij je foto's. 't Zal soms wel een survival voor je zijn! Gods zegen en sterkte in alles! Succes!

    H. Groet van de 'Noordpool',

    Hermina

  • 04 Juni 2007 - 20:16

    Arieke:

    'Jabbok'!

    Daar zit ie dan.. aan t andere eind van de aardbol:P
    hé, heel veel succes en een fijne tijd daar!
    zie je over 4 maanden... HAHA!

    greetz

  • 04 Juni 2007 - 20:34

    Ferry:

    hey Jacob,

    allereerst veel splezier en succes gewenst, Robben Island lijkt me erg interressant vooral om dat Mandela daar vast heeft gezete, ik hoorde trouwes dat je ook nog een paar weke ging trekke klopt dat??

    groetjes Ferry

  • 05 Juni 2007 - 07:01

    Reggie Diets:

    Beste Jacob,

    Fijn dat je goed en wel bent aangekomen. Vanuit de Ambulancedienst hier in Holland van alle bekenden de hartelijke groeten. Wij hopen dat je een fijne een leerzame tijd hebt daar. Mijn prive adres is: Vlierbeek 40, 3772 SW Barneveld.
    Goed Jacob ik zal je nog wel even mailen en de nieuwtjes vanuit de RAV melden. Inmiddels weer veel meegemaakt en beleefd. Ik hoop dat vele bekenden met je meeleven daar Zuid Afrika. Ik kijk uit naar je volgende nieuwsbrief.
    hartelijke groeten,

    Ook namens alle RAV medewerkers.

    Reggie

  • 05 Juni 2007 - 07:06

    Reggie:

    He dokter,

    Denk je wel aan het abc tje!!!!

    Gr.

    Reggie

  • 05 Juni 2007 - 07:27

    Tante Corrie:

    Dag Jacob,

    Leuk om alles van je te lezen. Je schrijft heel gezellig! (Goed voor de familiekrant) Zo te lezen red je je goed, maar is het soms wel wat behelpen en de weg leren vinden. Dat wil ik graag geloven. Ik hoop dat je een goede en leerzame tijd mag hebben daar! Fijn dat je het al een beetje naar je zin hebt, en dat er een huishoudster is die een beetje voor je zorgt. Het beste hoor! En werkze!

    Hartelijke groeten van tante Corrie

  • 05 Juni 2007 - 19:05

    Hendrik:

    Hé kerel,

    Gaaf verhaal hor! Veel plezier met werken daar. We houde je in de gaten zo!

    T beste.

    Gr. Hendrik

  • 05 Juni 2007 - 19:26

    Rinus:

    Hoi Jacob,

    Hoe is het daar in het verre zuiden? Het is hier een saaie boel zonder jou! We missen je heel erg.. Er gebeurd bar weinig sinds jij weg bent, hoe kan dat nou toch?! Heel veel plezier daar en pas op voor de nijlpaarden daar.

    Groetjes Rinus, Joliet en Roland ( je weet wel vande frikandellen speciaal)
    Hoi Jacob, het is hier een dooie boel,
    bij jou ook?Ken je de mop van die siamese tweeling? Zegt de een tegen de ander: "Ik zou weleens naar Engeland
    op vakantie willen". Hoezo, zegt de ander.Nou, zegt de een, dan kan ik ook
    eens rijden.

  • 06 Juni 2007 - 15:18

    Reggie:

    Dag Jacob,

    Ja hier ben ik weer. Op dit moment aan het werk op locatie west. Alle wagens zijn rijden, het is dus druk.Morgen moet ik zelf op de wagen ivm ziekte van collega's en dan gaat onze nieuwe co ass mee. Kijken of hij net zo snel leert als jij , dok. Het weer is mooi en warm. Ga zo naar huis als ik hier klaar ben om de auto maar eens te wassen. Verder is hier alles zo als het was toen jij vertrok. Bij "rampzalige"zaken zal ik je zeker op de hoogte brengen.

    Groet.

    Reggie

  • 06 Juni 2007 - 20:22

    Opa En Oma:

    Hoi Jacob,
    Hoe gaat het? We zijn hier bij Frank en Thera. We hebben je foto's gezien. Hoe gaat het met werk daar? We wensen je het allerbeste. De groeten van Opa en Oma.

  • 06 Juni 2007 - 20:25

    Oma:

    Toevoeging van Oma,
    Let goed op! Vooral in donker. Je zit niet in Holland. Maar volgens Opa maakt het niet uit.

  • 07 Juni 2007 - 10:34

    Reggie:

    ja hier is dan weer een berichtje vanuit de RAV. GM. Onze nieuwe co-ass, doet vandaag met mij dienst. vanochtend : melding Nijkerk, man onder vrachtwagen inzet MMT/Heli nijmegen. Slachtoffer met Ambulance naar UMCU, en de co-ass met de Heli laten meevliegen. Was je toch tevroeg weggegaan dok. Nadere bijzonderheden volgen.

    Gr.
    Reggie

  • 07 Juni 2007 - 15:35

    Johanneke & Adam:

    Ha Jacob,

    Leuk om zo met je mee te lezen!
    Succes als je begint met het 'echte werk'! 't Beste en tot later!

    Hartelijke groet,
    Johanneke en Adam


  • 08 Juni 2007 - 12:58

    Ome Arjan:

    Ha Jacob,

    Laat ik nou via Zwartbol horen dat jij al in Zuid Afrika zit. En van Corrie deze site. Hoe gaat het? Al je werk kunnen doen? Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen in de zorg daar in vergelijking met NL en natuurlijk ook naar je ervaringen over het vastgoed en de huisvesting voor de ziekenhuizen daar. Laat me het even weten.

    De groeten, ook namens Stijntje en de kinderen. Ome Arjan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacob

Deze site gebruik ik voor enige verslaglegging van mijn langere reizen in het buitenland. Hopelijk kan ieder er van genieten! (Tevens dient het ook als een geheugensteuntje voor mij; mijn belevenissen zou ik namelijk zelf haast vergeten!) Amicae amicique, vrienden en vriendinnen: reizen is leuk! Reizen is verslavend! Reizen is ontdekking van de wereld, maar ook van jezelf... Op naar een nieuwe zoektocht!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 55822

Voorgaande reizen:

14 April 2012 - 25 April 2014

America...

29 Oktober 2009 - 22 April 2010

Tweede African tour

31 Mei 2007 - 21 September 2007

Mij eerst Afrikaons reis

Landen bezocht: