Tafelberg beklommen en nog veel meer! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jacob Dijk - WaarBenJij.nu Tafelberg beklommen en nog veel meer! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jacob Dijk - WaarBenJij.nu

Tafelberg beklommen en nog veel meer!

Door: Jacob

Blijf op de hoogte en volg Jacob

15 Juni 2007 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Ha allemaal,

Hier volgt weer een (kort) berichtje vanuit het al beruchte internetcafe in Cape Town. Ik heb even vrij genomen om te kunnen internetten en wat dingen te regelen. Als het mooi weer was geweest was ik gaan abseilen (ik ken iemand die veel klimt en duikt); ga ik proberen allemaal te leren van hem!! Ik moet straks werken om 12.00 (tenminste: dat ga ik proberen), dus moet nog opschieten :)

En: er zijn weer nieuwe foto's: http://jacobvandijk.aroundtheglobe.nl.

Zoals de titel al aangeeft heb ik de Tafelberg beklommen. Het weer hier in Kaapstad is best slecht omdat het herfst/winter is (veel regen). Dinsdag was het mooi weer en ik besloot dat indien het woensdag mooi weer was ik de Tafelberg ging beklimmen... (en vrij nam van ambulancedienst) en ja hoor! Het was prachtig weer, veel zon, niet te warm: en ik beklom de Tafelberg...
Eigenlijk is alleen reizen best makkelijk, je moet alles zelf regelen; heerlijk! Ik ging met de trein naar Cape Town Central station, daar heb ik een minibus gepakt die me naar het Lower Cable Station bracht. Daarvandaan heb ik de vermoeiende tocht (in mijn tempo) naar boven volbracht. Ik ben via de Platteklip Gorge naar boven gegaan; de tijd die daarvoor staat is 2,5 uur... ik deed het in een moordend tempo en was in 1 uur boven :P (moest toen wel ff uitpuffen).
Door het mooie weer was het uitzicht fantastisch en heb ik erg mooie foto's kunnen maken. Foto's geven alleen niet het dieptegevoel dat je hebt als je zelf naar beneden kijkt, prachtig! Je verwondert jezelf wel over de schepping als je daar staat. Heb een mooie wandeling over de Tafelberg gemaakt en ben toen weer naar beneden geklommen (pfff, wel een belasting voor de knieen zeg!). Al met al was het een prachtige dag. Na de Tafelberg-klim heb ik gelijk een nachtdienst gedraaid (van 20.00 tot 8.00) zodat ik de volgende ochtend ruim 25 uur op was... en behoorlijk doorgedraaid.

Nachtdiensten hier bij de ambulance zijn anders dan in Nederland. Sowieso is het ambulancewerk anders... In Nederland heb je best regelmatig een goede mogelijkheid om wat nachtrust te krijgen (op een goede bank). Hier in Cape Town hebben ze geen normale basis (je hebt geen koffiekamer of iets anders waar je kunt zitten); je blijft dus altijd in de ambulance zitten en slapen kun je daar niet altijd even makkelijk. Ook krijgen we hier veel meer calls dan in Nederland, wat betekend dat je gewoon geen tijd hebt om te slapen. Ter vergelijking, een dagdienst heeft hier gemiddeld tussen de 10 en 15 calls, tot wel zo'n 25 calls als maximum. Het aantal calls wat we hebben is heel erg afhankelijk van de crew op de ambu, ze rekken de tijd behoorlijk (melden nog niet vrij als ze al vrij zijn enzo).

Met de ambulancedienst worden we ook vaak uitgezonden voor 'onzin' calls. Mensen die geen vervoer hebben naar het ziekenhuis bijvoorbeeld zeggen dat er iemand 'gecollapsed' is en als we aankomen wil iemand gewoon naar het ziekenhuis. In een behoorlijk aantal van de gevallen kunnen we geen patient vinden, of komen ze gewoon niet opdagen, of zijn ze al weg met prive-vervoer (ongeveer 25% van de calls is er geen patient). Hier in Cape Town 'responden' we in principe niet(rijden we niet met spoed). Dit ivm het hoge aantal ongelukken wat er gebeurd, autobestuurders letten totaal niet op de ambulance en geven je geen voorrang. Gelukkig (voor mijn adrenalinespiegel) rijden we soms wel met spoed; mede door dit feit halen we hier maar in 12% van de gevallen de 15 minuten grens (we zijn dus maar in 12 van de 100 calls binnen 15 minuten ter plaatse!!!). Dit komt ook door de vele calls die we krijgen... (sommige zaken doen we pas uren later, en natuurlijk is er dan geen patient meer).
Wat erg leuk is aan mijn ambulancewerk is de je het echte Cape Town ziet. Je komt overal (en dan bedoel ik echt 'overal'). Je komt in krotten, in mooie huizen (hoewel die vaak gebruik maken van 'private ambulances') en overal op straat. Je komt in alle krottenwijken, prachtig! Tenminste, om het te beleven en de cultuur te voelen. Ik zal nog een paar patientverhalen vertellen...

We krijgen echt heel veel MVA's (ongelukken), maar die zijn lang niet altijd ernstig.
Pas hadden we bijvoorbeeld een patient waarvan de deur dusdanig was ingedeukt dat hij er niet uitkon ('trapped') en er dus 'uitgezaagd' moest worden. Dan komt er ook gelijk een METRO dokter (was helemaal niet nodig). Patient was stabiel, had wat pijn in onderbuik en rug, en glasverwondingen over het hele lichaam. We hebben deze patient op het traumabord gelegd, nekkraag gegeven, infuus en naar het ziekenhuis gebracht.
Verder hebben we ook veel calls die uitlopen op een DOA (death on arrival). Mensen die ze bijvoorbeeld ontdekken in hun slaapkamer, assault's, enz. Pas hadden we een assault in een wijk (achterstandswijk met heel veel geweld) waar een aantal mensen was aangevallen door de community. Als de gemeenschap mensen aanvalt doen ze dat omdat ze veel problemen veroorzaken in hun wijk, bijvoorbeeld stelen. Toen we daar aankwamen hadden we 2 DOA's en er waren mogelijk nog meer gewonden, maar die waren weggerend (omdat ze anders ook dood waren geweest). Als de gemeenschap mensen aanvalt doet ze dat ook goed... Deze mannen waren wrsch met een bijl gedood, ze hadden verschillende grote (echt grote) verwondingen aan hun hoofd... bij DOA's moeten wij een certification doen, waarbij we hun dood moeten verklaren.

Nog wat levende patienten...
Wij moeten als ALS-vehicle (met een paramedic) best vaak overplaatsingen doen waarbij we iemand moeten beademen. Woensdagnacht moesten we iemand (met CVA) overplaatsen die niet getubed (geintubeerd) kon worden... tenminste: ze hadden het in het ene ziekenhuis al een paar keer geprobeerd en de paramedic probeerde het een keer (ik mocht het helaas nog niet doen). Tijdens transport hebben we deze patient met de hand beademd (saturatie: 99%). In het secondary hospital waar we deze patient brachten probeerden ze het ook een paar keer, maar in het eerste ziekenhuis hadden ze het van binnen al zo erg beschadigd dat het een paar keer niet lukte (saturatie zakkend!). Uiteindelijk zeiden we tegen elkaar (ik beademde en assisteerde de hele tijd; saturatie 39%): 'nu wordt ze of geintubeerd, of ze overlijdt)'; en gelukkig, uiteindelijk lukte het (saturatie klimmend naar 90%)... Pff, was wel ff hectiek!
Nog een andere wrsch CVA patient; iemand van 33 jaar met hoge bloeddruk in de voorgeschiedenis. Was 's morgens al een keer flauwgevallen en toen gaan slapen. Begon 's avonds in zijn slaap bloed op te geven en te 'krampen' met armen en benen. Toen we daar aankwamen had hij een slechte ademhaling. Diagnose: CVA met daaroverheen een epileptische aanval. Hebben hem 10mg diazepam gegeven en kwam een beetje uit de strekkramp. Toen direct naar het ziekenhuis (handmatig beademend), waar ze hem waarschijnlijk hebben geintubeerd.

Nou, na deze sappige verhalen ga ik ff afronden. Moet nog wat regelen...

Ik ga proberen wat te regelen om regelmatig te kunnen sporten. Bij de ambulancedienst ken ik een persoon die regelmatig in groepsverband sport en ik ga die groep 'joinen'.
Verder wil ik proberen om in de 'vrije tijd' (wanneer eigenlijk) te gaan werken op de spoedeisende hulp van het G.F. Joostehospital, wat midden tussen de sloppenwijken en gewelddadige wijken staat. Is een behoorlijk eind rijden van mijn huis, maar ik wil eerst toestemming krijgen en dan zie ik wel verder. Dichterbij (5 min lopen) is een maternity hospital (voor bevallingen), en daar ga ik ook proberen om wat te regelen... lijkt me wel leuk!

Weet je wat raar is... Dat ze hier Engels en Suid-Afrikaans praten; dat helpt helemaal niet om Engels goed te leren. De mensen hier gebruiken het ook willekeurig, schakelen heel makkelijk over en gebruiken het door elkaar; om het makkelijk te houden :)

Nou, ik ga weer eens stoppen. Probeer tijdens mijn verdere verhalen nog wel eens een paar mooie patientstory's te schrijven.

Ok, heb nog maar 23 minuten van de 6 uur over (die ik een paar keer geleden heb gekocht) :( Moet dus nodig stoppen!

Ik groet jullie allemaal! Tot horens!
Jacob

Nog wat persoonlijke vragen en verhalen:
Adam en Johanneke: van harte gefeliciteerd met jullie huwelijk! Jammer dat ik er niet bij kon zijn, maar ik heb de beslissing genomen om mijn reis hiervoor niet uit te stellen. Hoop dat het een mooie dag zal worden (het is nog ochtend). Ik hoor van jullie hoe het was!
Hendrik: gefeliciteerd met je verjaardag! 13 toch? Dat je maar een hele grote jongen mag worden :) Ik hoop je zo nog ff aan de telefoon te spreken.
Mama: ook gefeliciteerd, al bent u morgen pas jarig; alvast, voordat ik het vergeet :P
Reggie: ik volg je verhalen op de site op de voet! Ik ga proberen nog wat mooie foto's te schieten. Dit kan ik echter niet doen in de achterstandswijken, dan ben ik mijn camera kwijt (waarschijnlijk). Dus ik probeer wat meer foto's te maken als ik in het ziekenhuis werk.
Alle andere ambulancevrienden: hoe ist in Ede? Alles goed? Ik heb wel een beetje heimwee naar jullie goed georganiseerde dienst, met voldoende spullen enzo!
SEH Nijmegen: hoe ist daar? Lukt het studentassistentschap allemaal? Die mop van siamese tweeling gaat hier niet op; ze rijden hier helaas al links! De SEH's hier zijn wel wat anders als daar... Ze vallen hier allemaal om als ik de foto's van de traumakamer laat zien. Ik vertel later nog over de ziekenhuizen in mijn 'big story'. Ik hoor nog wel wat mooie verhalen van jullie, hoop ik!
CSFR Nijmegen: hoe gaat het? Hebben jullie al een naam? Ik zie dat jullie hard aan het organiseren zijn en mis jullie activiteiten wel een beetje!
Solidamentumfriends: Solidamentum is afgelopen hoorde ik, afsluitende avond gehad... Afgelopen halfjaar ben ik niet/nauwelijks geweest, maar ik kom zeker weer kijken in oktober!
Tiemen: wat ben je toch een sukkel joh, om over de kop te gaan met de auto! Wat voor een gevoel gaf dat, dat je de auto niet meer in de hand had? Enne, hoest met je vriendinnetje? Vertel er eens wat meer over?!
Aris: hoest met de studie en werk? Al begonnen met je scriptie?
Woutera: geslaagd! Mooi man! Ik ben benieuwd naar de cijfers, zet ze maar op de site! Je nieuwe baantje bevalt wel? GA je nog naar Israel?
Jan: hoest daar? Ik hoor niks van je? :)
Annebeth: aiai, zere pink?
Barend: gaat het een beetje met de voet? Of moet hij eraf :P
Papa: hoest met werk? Nog spannende dingen? Ik heb je nodig om mijn haar te knippen!
Andre: hoest werk op chirurgie Rotterdam? Ben benieuwd!
Gijs: en bevalt het getrouwd zijn na 4 weken nog steeds? :)
Hendrik B: hoe ist man? Al een keertje klaar met de PABO? Of nog geen vakantie, ik wel namelijk :D
En verder iedereen die ik vergeten ben: De GROETJES! (vat het niet te persoonlijk op)

Pfff: nog 11 minuten over....

  • 15 Juni 2007 - 09:04

    Marga:

    Ha Jacob,

    Een kort berichtje zeg je dan. Erg leuk om zo te volgen wat je doet. Volgens mij maak je zo meer mee dan een heel jaar in Nederland op de ambulance. Brr.. ben blij dat ik dat allemaal niet mee maak. Ieder z'n vak gelukkig :) Ik ga m'n leerlingen zo weer bezig houden. Past toch beter bij mij denk ik :)

    Groetjes Marga

  • 15 Juni 2007 - 09:25

    Bertrick:

    Beste vader,
    Dat je je zoon zo goed op de hoogte zou stellen na 3 weken had ik niet verwacht.. Meestal duurt dat niet zo lang.. heb je nog geen heimwee naar onze familie? Nog een fijne tijd aldaar..
    de groetn van uw zoon!

  • 15 Juni 2007 - 17:10

    Je Zusje:

    joooooooooo keerl,

    Kben geslaagd hoor, en met een mooie cijferlijst!!!! Beters he!!! Adam en johanneke trouwen vandaag he, daar moesten Gijs en Jenneke ook naar toe(weet je wel nieuwe baas en basin) Tis er egt superlache!!!! Khoop dat jij et ook een btje naar je zin hebt, kga nu snel patat eten, voor hendrikus verjaardag

    kuzzz wouwz

  • 15 Juni 2007 - 17:47

    Hendrik:

    He Jacob,

    Je onderneemt toffe acties daar joh! Heel wat beter dan die duffe pabo. Maar we gaan stug door. Nog 1 week, dan vakantie. Misschien kom ik nog wel ff langs lopen. Succes daar!

    Groetjes Lau en Hen

  • 15 Juni 2007 - 18:00

    Bert-Jan:

    hey Jabbok,
    zoals altijd is meneertje weer druk met interessante dingen. Echt leuke verhalen die je schrijft. Dat lijkt me ook wel wat... Meneertje 'likt' zich weer overal naar binnen :) Is ie goed in.
    Maar hoe zit het eigenlijk; ben je altijd dubbel op de ambulance (is er dan wel genoeg plek), of wordt je al voor vol aangezien :)
    hey, werk ze.
    Bert-Jan

  • 15 Juni 2007 - 18:53

    Anne:

    Heej Jac,

    Tof om je verhalen te lezen hier..
    Lijkt me ook wel wat om daar keertje heen te gaan.
    Misschien over paar jaar :)

    Ben trouwens ook geslaagd, ga nog wel herkansing doen -
    en dan de loting *bibber*
    ma ga nu wel heerlijk genieten van mijn vakantie!

    Ennuh.. dat moet jij ook maar gaan doen daar: have fun!

    Liefs anne

  • 15 Juni 2007 - 19:09

    Willemijn:

    Hoi Jacob,

    Leuk om je verhalen weer te lezen! Wat maak je in korte tijd al veel mee he :D! Reizen blijft super (leerzaam)! Heb net ook je fotos bekeken, staan er een hoop op.

    Groetjes en enjoyse,
    Willemijn

  • 16 Juni 2007 - 01:54

    Hilbert:

    Van dijk van dijk,

    Doe toch eens rustig aan :). Zoals mijn geachte medeonderzoeker al opmerkte; ook in Cape Town probeer je weer overal bij te komen ;). Nou klinkt allemaal wel super!
    Take care in ieder geval en zie je wel weer!

    Cheers vanuit Esdoorn!
    Hilbert

  • 16 Juni 2007 - 13:15

    Jan:

    Hello boy
    how are you now
    i am fine:D
    met mij gaat et redelijk goed
    laatste tijd eigenlijks niks bijz. gebeurt met me
    kom noch ff voetballe hehe
    ciao jan

  • 17 Juni 2007 - 09:40

    Reggie:

    Dokter,

    Denk je ook nog een beetje aan "rust". Ik ga mij anders echt zorgen maken. Je bent er pas zo kort en hebt nog een hele tijd voor de boeg.Niet alles in eenkeer willen. Neem ook tijd voor je omgeving en geniet in rust van de omgeving en de mensen daar. Laat je tijd niet door je patienten bepalen, want dat gaat niet goed komen. Ook voor de toekomst, en daar kan ik ( en zeker je vader) over mee praten. Hier gaat alles al een beetje voorbereiden op de a.s vakanties. Her-tentamens en toetsingen gaan plaatsvinden en voor een tweede keer neemt de spanning toe onder de studenten bij mij (en ik denk op iedere universiteit). Dit weekend moet ik nog zo'n kleine 100 vaardigheidstoetsen nakijken en beoordelen. Dus ik ga snel weer verder. Inmiddels wel de wintersportvakantie besproken, kan dat niet meer mis gaan. Goed dok, pas goed op jezelf en tot spoedig.

    Groet

    Reggie

  • 18 Juni 2007 - 06:57

    Gijs:

    He Jacob,

    Goed van je dat je er aan denkt! Het leven van getrouwede man bevalt prima!!! Ben helaas te laat in het bootje gestapt, had het veel eerder moeten doen!

    Oh ja, je bent helemaal James vriend. Overal en tegen iedereen zegt hij;
    "I've good friend! He is called Jacob!" Apetrots natuurlijk met zo'n grote vriend. Je bent ook van harte uitgenodigd daar als je weer eens in Engeland bent! Ze zouden het erg leuk vinden, zeker James.

    Je beleefd iig weer genoeg daar. Zorg wel dat je heel zonder burn-out weer terug komt!;)

    Gr. Gijs

  • 18 Juni 2007 - 07:27

    Tante Corrie:

    Jacob,

    Je houdt ons mooi op de hoogte van je reilen en (ab)zeilen. 't Is echt indrukwekkend allemaal. En vooral de vaart die je erachter zet om overal aan mee te doen. Zaterdag was het heel gezellig bij jullie, en vrijdag op Hendriks en je moeders verjaardag. Aris heeft een prachtig cadeau aan je moeder gegeven. Een parelketting! Echt heel mooi. Enne, toen vroegen tante Rita en tante Hilly gelijk of hij ook bij hen op de verjaardag kwam... Ik niet, ik dacht het alleen maar, uit fatsoen heb ik het niet gezegd.
    Nou Jacob, ik hoop dat het goed met je gaat, een paar reacties zeggen al dat je rustig aan moet doen. Dat wou ik ook zeggen. Is daar ook een kerk waar je naar toe kunt, en zijn er wel christelijke mensen?

    Hartelijke groeten van tante Corrie

  • 21 Juni 2007 - 10:34

    Just Married:

    Ha Jacob,

    Vanuit Beddgelert lezen we even je berichtje. Bedankt voor je wensen. We maken het prima. We hopen straks de Snowdon te bedwingen! (.... sorry, but by train...).

    Last day we were horse riding. Perhaps friday we shall do it again in Abergaveny; you shall remember.
    The weather: typical Englisch/ Wales weather. But we feel good!
    Best wishes,
    Johanneke&Adam Schouten

  • 21 Juni 2007 - 16:23

    Rinus En Marleen:

    Ha jacob!!

    Weer een dolle boel hier op de SEH! Druk!! ;) Heb net alle tijd gehad om je site uit te pluizen, mooie avonturen hoor!!
    groetjes marleen
    Hier Rinus:Het is weer een dooie boel hier,zeker na het busongeval van net.Hoi Jacob,hoe gaat het? Zit alles er nog aan?Omdat de CAO 7 maanden is verlengd,kan ik 20% minder gaan werken voor hetzelfde geld;Geinig wah!Werk ik nog maar 67%.Nou dat was het weer.De groeten van Rinus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacob

Deze site gebruik ik voor enige verslaglegging van mijn langere reizen in het buitenland. Hopelijk kan ieder er van genieten! (Tevens dient het ook als een geheugensteuntje voor mij; mijn belevenissen zou ik namelijk zelf haast vergeten!) Amicae amicique, vrienden en vriendinnen: reizen is leuk! Reizen is verslavend! Reizen is ontdekking van de wereld, maar ook van jezelf... Op naar een nieuwe zoektocht!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 55763

Voorgaande reizen:

14 April 2012 - 25 April 2014

America...

29 Oktober 2009 - 22 April 2010

Tweede African tour

31 Mei 2007 - 21 September 2007

Mij eerst Afrikaons reis

Landen bezocht: