Alweer bijna klaar bij ambulancedienst! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jacob Dijk - WaarBenJij.nu Alweer bijna klaar bij ambulancedienst! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jacob Dijk - WaarBenJij.nu

Alweer bijna klaar bij ambulancedienst!

Door: Jacob

Blijf op de hoogte en volg Jacob

22 Juni 2007 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Beste familie, vrienden, kennissen, kortom: beste allemaal!

Hoe gaat het daar in het verre Nederland (of ergens anders)? Het wordt alweer bijna juli, dus de studiejaren zullen binnenkort aflopen, de vakanties beginnen enz!
Hier gaat het heel best. Het weer is de laatste paar dagen boven verwachting goed! Ik denk dat vorige week en de week daarvoor alle regen al uit de lucht is gevallen... moet ik niet te hard zeggen: ze voorspellen weer regen :(

De vorige keer gaf ik aan dat het een korte weergave van mijn belevenissen zou zijn, maar ik zeg nu niks... het loopt makkelijk uit namelijk :P Ik heb deze week niet zoveel foto's gemaakt, een kleine selectie zet ik weer op de site. Ik ga proberen als ik in de ziekenhuizen werk meer foto's te maken.

Volgens mij had ik afgelopen zaterdag het laatste bericht, dus vertel ik maar verder waar ik daar gestopt ben. Sinds afgelopen zaterdag heb ik 61 uur op de ambulance gewerkt, waarvan afgelopen 3 dagen op de ICU vehicle. Zaterdag had ik een leuke dienst waarbij we allereerst naar Atlantis gingen (een eind rijden) om een baby op te halen met de 'incubator', 'broeikas', of in het Nederlands: couveuse. Omdat ik kinderen en baby's wel interessant vind vond ik dat ook een leuke rit. Bij kinderen spelen toch andere problemen en zijn de normaalwaarden anders. Later in de nacht werden een BLS of ILS (weet ik niet) en ik opgehaald om samen met een paramedic een ander transport van een kind te doen vanuit Paarl (nog verder rijden dan Atlantis :))... het was aan het eind van de dienst en dan kunnen ambulances ineens veel harder :P
Aan de hand van deze ervaringen (deze transporten worden gedaan met ICU vehicle) besloot ik om een dag mee te lopen op deze ambulance (heeft veel extra spullen bij zich, transporteert alleen baby's, eigenlijk alleen in couveuse). De dag dat ik dat ging doen was afgelopen dinsdag, en laat er nu net geen enkele call binnenkomen, waardoor ik de hele dag uit mijn neus heb zitten eten (figuurlijk dan). De dag daarop ben ik maar weer gaan meelopen en kreeg 4 calls, de dag daarop wederom en wederom 4 calls. De laatste twee dagen was met een andere crew, omdat de crew op de ICU (betekent trouwens intensive care unit) ambulance per 2 dagen werkt; met de paramedic ben ik toen meegeweest naar bijscholingen die hij ondertussen kreeg (als we geen call hadden). Deze bijscholingen waren bij het Tijgerberg Hospital (zie foto op http://jacobvandijk.aroundtheglobe.nl).
Heb een paar leuke calls gehad met de ICU. De voorlaatste call was bijvoorbeeld een baby met NEC (necrotiserende enterocolitis). Dit is een darmontsteking die op jonge leeftijd voorkomt. Deze baby was echt heel ziek, toen we hem kwamen ophalen werd hij net geintubeerd en werden er twee drains in de buik gezet. Had een hele opgezette buik (door opgezette darmlissen) en een perforatie... Werd getransporteerd naar het Red Cross (daar ga ik werken :)). Als ik al die transporten zie en meehelp met de management van deze kinderen heb ik superveel zin om in Red Cross te gaan werken!

Tijgerberg Hospital, samen met Groote Schuur Hospital en Red Cross Hospital zijn de grootste ziekenhuizen in Cape Town en omstreken. Red Cross is weer niet vergelijkbaar met de anderen omdat het alleen een kinderziekenhuis is...
Als je de foto bekijk zie je dat het een ontzettend groot ziekenhuis is (12 verdiepingen). Het is gebouwd in de tijd van de apartheid, waarbij blank en zwart altijd gescheiden werden (in ZA heb je ook 'coloured people' en die werden meestal bij 'de zwarten' gestopt). Dit kun je terug zien in het ziekenhuis wat eigenlijk twee aparte ziekenhuizen zijn. Het is wel een geheel, maar bestond uit twee aparte circuits mbt bevoorrading enz. Dit is nu natuurlijk veranderd, maar is onder andere nog te zien aan de twee ingangen voor trauma's. Vroeger was er een ambulancestandplaats voor de zwarte kant en een voor de blanke kant. Nu is alleen die voor de blanken nog open. Veel verdiepingen schijnen ook leeg te staan, omdat het natuurlijk onpraktisch is als verschillende opslagplaatsen gescheiden zijn enz.
Ook financieel zijn er de nodige problemen...

Financieel is het in ZA nu een chaos. Er is een landelijke staking van overheidspersoneel, al 3 weken lang. Alle prijzen (brandstof, voedsel, enz) stijgen, maar de lonen gaan weinig omhoog. De stakende bonden willen een 12% stijging van de lonen, maar de overheid wil maar 6,25% geven... Dit geeft natuurlijk problemen :)
Als we met de ambulance rond rijden (wij staken natuurlijk niet :P) zien we 's morgens overal mensen langs de kant van de weg staan met borden en spandoeken. Bij het Tijgerberg Hospital verzamelen ze zich bij de ingang (waar dan ook een waterkanon met politiebezetting staat). Pas waren de stakers nog Tijgerberg Hospital binnengedrongen en hadden ze het hele operatiecomplex in puin geslagen... Hier in Cape Town zijn de gemoederen nog redelijk rustig, maar in Durban (samen met Johannesburg en Cape Town een van de 3 grootste steden van ZA) gaat het er warmpjes aan toe. De politie veegt daar regelmatig met waterkanonnen, rookbommen en rubberkogels de straten leeg...
Wat de uitkomst van deze stakingen wordt weet ik niet, we merken het vanzelf als het een burgeroorlog wordt :)

Over de prijzen hier; alle soorten brandstof kosten hier volgens mij hetzelfde en zijn nu 7 rand per liter; 70 eurocent!!!! Niet te geloven, maar hier is dat de hoogste prijs ooit....
Maar als je ziet wat de lonen zijn is deze brandstofprijs zelfs hoog. Een paramedic (wordt mij vertelt) verdient per maand ongeveer 15000 rand (waarvan 6000 rand naar de belasting gaat). Dit is in euro's 1500 euro: helemaal niks voor onze maatstaven (als student verdien ik zelfs meer). Dus eigenlijk is het geen wonder dat de mensen klagen, ze kunnen namelijk gewoon niet rondkomen van het geld dat ze hebben.

De 3 meisjes uit Engeland die in mijn huis wonen voor een maand gaan morgen vertrekken. Ze zijn nu hard aan het inpakken. Ik heb vandaag vrij genomen om ze een beetje gedag te kunnen zeggen en omdat ik wel zin had in een vrije had en nog veel moest regelen. Al mijn eten is onder andere op... Dat krijg je, als je van 's morgens vroeg tot 's avonds laat werk: je kunt dan niet meer boodschappen doen in verband met de onveiligheid op de straat. De onveiligheid valt mijns inziens best mee, ik heb nog nergens last van gehad. Echter, de mensen hier waarschuwen me echt om voorzichtig te zijn; er gebeuren hier veel rare dingen.
Verder vandaag veel studeren: moet voordat ik bij het kinderziekenhuis en bij gynaecologie ga werken natuurlijk wel weten wat ik moet doen... Heb bijna een boek over traumatologie van 400 bladzijden gelezen, dan begin ik aan de volgende :) Reggie, je PHTLS boek... niet alles wat erin staat klopt!

Ik ga volgende week weinig bij de ambulance werken, maar heb dan afgesproken om in het Mowbray Maternity Hospital (MMH) te gaan werken! Lijkt me leuk, bevallingen doen en/of met neonaten werken. Heel veel baby's die we met de ICU ambulance ophalen bij day hospitals brengen we naar MMH; het is namelijk een specialistisch gynaecolisch en obstetrisch ziekenhuis. Het is ook echt een mooi ziekenhuis in vergelijking met andere staatsziekenhuizen. De hygieneregels zijn er onder andere beter doorgedrongen (ik hoop jullie er nog foto's van te laten zien). Dit weekend ga ik waarschijnlijk nog wel bij de ambulance werken, maar misschien skip ik ook halverwege. Ik heb namelijk een afspraak met G.F. Jooste Hospital om daar ook op de spoedeisende hulp te gaan werken (wanneer staat nog niet vast). Verder lijkt het me leuk om een keer in de hectiek van het day hospital in Khayelitsha te belanden (ziekenhuis in de grootste sloppenwijk van Cape Town). Dit ziekenhuis ziet meer patienten dan elk ander ziekenhuis in Cape Town...
Ben verder nog aant regelen om op de helicopter en fixed wing te vliegen (luchttransport van patienten).

Ow ja, nog ff over de ambulance dienst. Een BLS'er mag entonox (lachgas) geven (maar dit is alleen maar op de ICU vehicle aanwezig, dus wordt bijna nooit gebruikt), geactiveerde kool (bij vergiftigingen), zuurstof en orale glucose... Dus bijna niks.
Een ILS'er mag alles doen wat een BLS'er doet en mag vernevelen bij patient (beta-2-sympaticomimetica, ipratropiumbromide), mag infusen prikken, dextrose 50% via infuus geven en mag aspirine geven.
Alle andere medicatie is voor de ALS'er (paramedic). De doctors hier hebben bijvoorbeeld ook scopolamide voor de intubatie (RSI, rapid sequence intubation). Dit had ik nog ff nagekeken en gevraagd...

Omdat het al weer 14.20 is ga ik weer eens stoppen. Ik ben nog veel dingen vergeten te vertellen, maar dat komt later weer. Ik zal zelf eens mijn verhalen gaan doorlezen om te zien wat ik allemaal heb vertelt anders ga ik op een gegeven moment dingen dubbel zeggen. Ook moet ik ff inventariseren wat ik natuurlijk nog als gespreksonderwerp kan gebruiken; als ik niks meer te vertellen heb kan ik niet meer om de week iets op internet zetten, zou jammer zijn... (beloofd is beloofd).

Allemaal veel succes en tot horens!

Groetjes,
Jacob

P.S. Mijn mobiele nummer is 076-9720914. Kost me eigenlijk handen vol geld (in randen, maar in euro's valt het mee). Het andere nummer schijnt niet te kloppen, maar heb het nog niet kunnen nakijken.
P.P.S. Ik had pas nog een leuke lecture bij Groote Schuur Hospital over slangenbeten... Ze lieten de slangen ook aan het publiek zien :)

Persoonlijk:
Woutera, zet je cijfers eens op het net, die wil ik graag zien! Hoe is het met je plannen naar Israel?
Tiemen, hoe ist met je rug? Wat zijn je vakantieplannen?
Bertrick, haha heimwee... Nee, heb ik totaal geen last van. Zie de Soli-familie weer in oktober ofzo, kan toch wel? Of ben ik dan als stamvader te lang afwezig? Eigenlijk ben ik nu ook uit functie van stamvader ontheven omdat ik geen lid meer ben...
SEH Nijmegen: busongeval! Leuk... Tsja, dat is de kronkel in de hersenen van de mensen die traumatologie leuk vinden. Die vinden het leuk als er erge ongelukken gebeuren. Net zoals de brandweer het leuk vind als er brand is :) Hier ist ook druk, er blijven overal en altijd zieke mensen... Zet em op Rinus!
Familie: leuk om jullie meelevende berichtjes te lezen :P Ik pas zeker op mezelf en zorg wel dat ik niet overwerkt raak (gebeurt ook niet zo snel). Heb bijvoorbeeld vandaag een dag vrij :)
BJ en Hilbert: wat een beschuldiging dat ik me overal 'inlik' :) Jullie activiteiten in Canada rieken daar ook naar, als ik BJ bijvoorbeeld op de bank zag zitten met zijn vriendinnen :P
Reggie: wat voor foto's zijn je favoriet? Ik ga nog een heleboel foto's regelen van ongevallen waar de METRO rescue aan te pas moest komen om patienten te bevrijden. Veel D.O.A.'s en afschuwelijke plaatjes...
Ome Henk: ik had beloofd om een paar sappige plaatjes te plaatsen, maar ik heb ze helaas nog niet vooradig. Telkens als ik ze op mijn stick wil zetten heb ik een call... Maar ik ga ze nog een keer plaatsen!
Ma: ik weet nog niet wat het telefoonnummer is. Bel zo nog even.
Evert: heb jij me geprobeerd te bellen? De dames hadden namelijk een briefje neergelegd met de vermelding dat iemand gebeld had, 'David ofzo'... Ga er vanuit dat het een Evert was?! Welke eigenlijk :)?

Ok, dat was het weer!

• 22 Juni 2007 - 12:56

Bertus:

Hoii Kerelll!!

Leuk je verhaal te volgen. Je begint inderdaad een forse kronkel te krijgen wat je leuk noemt, maar alla..
    Verder is het heel goed te luisteren naar de lokale mensen, wat betreft de veiligheid op straat in het donker.....ik heb daar een aantal mensen op moeten lappen na een straatoverval...'k zal je de details onthouden maar ik werd er misselijk van...

Goed kerel, enjoy!! Groet Bertus

• 22 Juni 2007 - 16:42

Bennieboy:

he decadente student,

loopt daar ff te pochen met zijn >1500 euro per maand. Dat verdienen nog redelijk veel mensen in NL flap(zelfs nog minder)dus dat slecht verdienen valt wel mee, en jij mag je geen student meer noemen...die staan >1500 euro rood;)maar klinkt allemaal erg goed, kreeg ook zin om zo iets te gaan doen(ga dec-april naar johannesburg voor onderzoekstage traumatologie, moet dan toch maar ff bij de ambu dienst gaan kijken)he succes met alles en geniet van alle mooie ervaringen

hoi hoi groet ben

• 22 Juni 2007 - 20:27

Aris & Marjanne:

Hoi Jakob,
    Leuk om je verhalen steeds weer te lezen!
    Blij dat je er zo enthousiast over bent en wat betreft dat heimwee van je... Echt niet een heel klein beetje?:-P Kijk maar uit 's avonds laat op straat; straks heb je alle meiden achter je aan want je bent nou eenmaal een rijke europese student aan het worden.. Aris heeft inmiddels zijn laatste toetsweek gehad en hij begint volgende week maandag aan zijn stage voor vijf weken bij Fuite Mengvoeders. Hij denkt dat ie niet alles gehaald heeft maar ik denk van wel want hij heeft behoorlijk zitten studeren, jaja.. Ook hij wordt nog wel eens verstandig ;-) Met ons gaat verder alles goed en we laten nog wel weer eens van ons horen. Doe rustig aan en geniet van alles!
    Groetjes ons

• 23 Juni 2007 - 20:30

Mama:

niet overmoedig worden hee
    je moet nooit alleen over straat gaan savonds
    doe goed je best en hartelijke groeten van iedereen hier uit ons kleine dorpje erderveen in het natte(moooooie) holland
    xxx xxx xxx...doei

• 24 Juni 2007 - 17:02

Reggie:

Ha die dokter,

Maak maar een paar mooie foto's. Wat gaat de tijd snel he. Hier veel drama. Een zeer grote brand in een studentenflat in Wageningen. Div explosies en veel blauw, blauw en tuut en piep. Ik heb foto's gemaakt zodat ik je wat kan laten zien als je weer thuis bent. Ik zal je ook proberen te bellen.

Groet.

• 24 Juni 2007 - 17:07

Reggie:

Ha dok,

Probeer je te bellen op het tel nummer wat je eerder in je bericht hebt opgegeven. klopt dit nummer nog. Laat anders even een nummer achter waarop ik je kan bereiken. Dan bellen wij even.

Groet

• 25 Juni 2007 - 08:26

Woutera:

joooooooooo keerl,
    hier eindelijk je lang verwachte cijfers: ik sta 4 achten en 3 zevens en 4 zessen. Kheb ze nogal naar beneden gehaald met examens. 7 voor ne, 7 voor en, 8 voor ANW, 8 voor maatschappijleer, letterkunde 8, duits 6, geschiedenis 8, wi 6, tekenen 7, eco 6, bio 6!!!! Best goei gedaan toch :)
    Israel gaat het niet zo goed mee: Je moest een of andere zorgverzekering hebbn en die hebk nie :(. Dus via stichting sar-el gaat het niet lukken, maar we houden vol!!
    Kga volgende week dinsdag naar ENGLAND!!! Kmoet nog geld overstorten maar wilje dan ff je rekening nummer opschrijven, of kan dat niet??!!
    Maareh je houdt het daar nog wel vol zonder mij!!! Weet je hoe lache daje bij die MMH ziekenhuis mischien ga werken, want kzit er nog een bjte over te denken om verlosknude te gaan doen, lijkt me wel cool, maar denk eerst HBOV!!
    kga dr weer van door, en veel plezier daar!!!

kuzzz wouwz

• 25 Juni 2007 - 08:29

Woutera:

joooooooooo keerl,
    kga dr weer van door, en veel plezier daar!!!

kuzzz wouwz

• 25 Juni 2007 - 13:29

Laura:

Hé dokter Jacob:P Ik geniet van je verhalen joh! Zou je zo willen komen vergezellen, met Hendrik dan ;-). Leuk dat we op de hoogte blijven van alles. Ga maar oefenen in de MMH, dan kun je je kennis en ervaringen over een paar jaar bij mij toepassen
    ;-p good luck!

Laura

• 29 Juni 2007 - 19:47

Rinus:

Hoi Jacob,
    Hij vond haar erg aantrekkelijk.
    Ze zei:"Kom je vanavond, er is niemand thuis".
    Dus ik ging, belde aan, en inderdaad, er
    was niemand thuis.
    Zo, dat haalt de kou enigs
    zins uit de lucht.Komt een man bij de garage. Vraagt hij aan de garage-houder:
    Ik wil graag 2 spiegels voor mijn Lada".
    Zegt de garage-houder: "Lijkt me een goede ruil".Probeer dat maar eens in flauwheid te overtreffen.Fijn, dat het goed gaat.Ga nu stoppen, tot de volgende
    keer.
    Groeten van Rinus.